Kanskje ikke helt korrekt, men det virker sånn. Guernsey/Jersey ligger langt inne på fransk banehalvdel, til og med innenfor 16 meteren!
Men først, fra St Vaast rundet vi Cap de la Hague ytterst på den franske halvøya Contentin Peninsula som er fryktet for sine kraftige strømmer og «kokende» sjø/krappe bølger, men det var flatt som andedammen i Vigelandsparken. Altså ingen Sjoa rafting opplevelse på oss😌 Nye muligheter når vi om noen dager runder Frankrikes vestligste punkt mellom Ilet d’Oessant og Finistere, ytterst i Bretagne der strømmene kan komme opp i 9 knop!!
Tjukk tåke på deler av turen og motor nesten hele veien til Guernsey, men super seilas siste halvtime i 12 knop på flat sjø inn til St Peters Port, hovedbyen på øya. Ifølge Reeds Nautical Almanac, seilernes bibel, er Guernsey/Jersey hverken en del av UK eller medlem av EU (de tar ikke Euro der, såvidt UK pounds). De har en slags uavhengighet med eget styresett, men lar visstnok England styre felles utenrikspolitikk. Brexit er ingen greie her, de har jo aldri vært med. Jaja..........
Mange lystbåter her fra UK, France, Tyskland, USA etc. Litt sånn Skagen stemning, mange båter inn om kvelden og ligger 3-4 utenpå hverandre og litt kaos om morgenen når innerste båt skal ut. Alltid noe å se på 😲 Vi ble her et par netter og tok det med ro. Flott øy med fine hus og høy sigarføring. Fordrev tiden med innkjøp av diverse marine utstyr, ruslet rundt i byen, fin sykkeltur til St Martin’s Point syd på øya og fantastisk hummer middag til bare kr 200 pr hode på glorete La Perla – ser ut som en fast food taverna, men har svært bra mat for en billig penge. Fikk anbefalingen av et hyggelig par fra Bristol på nabobåten, en flott Grand Soleil 56 fra 2003, storebror til Chanelle. Noen av oss fikk også med seg VM matchen mellom Frankrike og Sverige på lokal pub.
Mye styr da vi skulle dra om morgenen med to båter utenpå og en bortenfor som også måtte flytte seg, men etter ca 1 time med venting og diskusjoner på engelsk, fransk og tysk (en franskmann måtte handle croissanter, en tysker måtte vite nøyaktig når og hvordan vi skulle ut og en engelskmann ga litt f.....) gikk det fint😠
Fra Guernsey er det ca 60nm over havet til Bretagne kysten ved Trèbourdan. Vi satte etterhvert gennaker og gjorde 4-5 knop, men med 2 knop motstrøm går det jo ikke så fort likevel. Spiste både lunch og stor middag ombord på veien. Fordriver tiden med å skrive blogg utkast (ingen nettforbindelse på havet), fikse/reparere småting på båten, navigere skuta, fiske litt, lese bok eller trimme litt. Det blir smått med trim/løping på kapteinen pga vond hofte (den originale, ikke den som er skiftet ut), men noen øvelser på dekk går fint. Grete får også med seg en løpetur i ny og ne.
Vi timet ankomst til høyvann og ankom Trèbourdan sent igår kveld etter en fantastisk flott dag, men dessverre med fortsatt nesten ingen vind. Det hadde vært fristende å ligge i uthavn i det fine været, men stort sett veldig langgrunt og med stor tidevannsforskjell er det smått med steder å ankre opp for kvelden/natten. I havnen ble vi mottatt av Jean Claudes bror som bor her og fikk anvist en fin plass. Kystlinjen her minner faktisk om skjærgården i Hong Kong, med fine rødlige klipper/svaberg og veldig grønn krattskog på noen få øyer her og der.
Grete løper, de andre er på handletur i byen og jeg skriver blogg. på morgenkvisten. Vi drar herfra ca kl 12 med kurs for L'Aber Wrac'h, nesten ytterst på tuppen av Bretagne.
Ha en fin dag alle sammen som følger oss på denne bloggen.
|
Guernsey harbour |
|
Vi sykler til St Martins Point |
|
St Martins Point |
|
Super hummer middag på La Perla |
|
Vi må høyt opp for å betale for diesel |
|
Lange fine timer på havet |
|
Trim ombord |
|
Ved ankomst Trebourdan igår kveld |
|
Ved Trêbourdan idag tidlig |