Hei igjen. Andre etappe på seilasen begynner med tåke, men radaren fungerer bra etter at lokket som til en forveksling ligner et d…. lokk, mer korrekt kjent som et toalett lokk, falt av i fjor. Etter hvert letter tåken og vi får ørlite vind og kan seile noen timer før vi må ha motor hjelp igjen. Vi når frem til Cadeira,
|
Store og små ut fra La Coruna
|
en flott og god uthavn bak en molo der fiskeflåten holder til. Ingen marina her, bare noen få båter, flott og frodig natur, fint vær, badevann for tøffinger (Ditlef), god fiskemiddag om bord kokkelert av tøffingen, musikk/allsang på land et sted vi ikke kan se og noen tunge smell vi tror er jegere på jakt, men som viser seg å være noen sporadiske fyrverkeri raketter. Etter hvert er den usynlige festen slutt, sang-folket stilner og pyro-folket går tom for raketter og det blir stille og helt rolig på vannet gjennom natten. Strålende fint sted å ligge på anker.
|
Tøffingen 2 på fiskefeltet |
|
Tøffingen 1 i Cadeira
|
|
Ved Punta Candeira |
|
Njål og Ditlef i fint driv mot Viveiro |
Onsdag fortsetter finværet, men ingen vind
dessverre. Det blir motor hele veien til Viveiro rundt «toppen av Spania» med
ville klipper og ikke mye annet. Viveiro
ligger innerst i en fjord og marinaen ligger godt beskyttet et lite stykke opp
i kanalen der elven kommer ut. Veldig bra marina med en veldig søt dame, men
byen har ikke mye å by på. Bortsett fra en Jeanneau SO509 i blått, søsterbåt til Bijou. Vi spiser middag på en restaurant der rettene ser
fantastiske ut, men smaker så som så og altfor dyrt. Det var litt bomtur og neppe
en ny favorittrestaurant her i byen for Charles som samler på den slags.
|
Viveiro marina |
|
Bijou og søsterbåt |
|
Ikke helt i samme liga denne "damen"
|
Vi derimot samler oss til tidlig avgang torsdag
morgen i tilfelle vi kan nå frem til Luarca, ca 50 nm østover. Det er meldt bra
med vind, men dessverre rett i trynet eller fjeset på et mer dannet språk. Og
sånn blir det. Da må vi seile kanskje 70nm for å nå frem og det blir i lengste
laget, selv med start kl 0830. Frokost på vei ut fjorden. Men vi har en plan B
der vi går til Ribadeo, ca 30nm østover. Men vi krysser ca 40nm for å komme
dit. Fin vind på starten og slutten, litt stille og motor/seil midt på dagen. Strålende
fin dag på havet. Skulle tro Atlanteren var en andedam, ingen bølger her, flat
sjø og fin bris.
|
Hyggelige Ribadeo
|
|
Ribadeo sentrum
|
|
Et glass i Ribadeo |
|
Fiffig isbar i Ribadeo |
Vi tenkte å ligge på anker her som ifølge
pilotboken skal være mulig to steder i dette bassenget hvor
|
Norske båter i Spania |
elven kommer ut. Men
det går slett ikke, altfor lite vann for Bijou med
3 m forskjell på høy og
lavvann her omkring. Vi passerer et verft på veien inn fjorden der de bygger
flere båter for EddaWind, et norsk rederi hjemmehørende i Haugesund som har
bestilt 10 slike båter. Her bygges i alle fall tre av dem. Verftsarbeiderne ser
vårt norske flagg og veiver og vinker når vi seiler tett forbi. Artig å være
norsk i Spania nå som det er mindre artig å være norsk i Danmark. Skjønt kongen
vår visstnok er nesegrus forelsket i Danmark ifølge hans eget utsagn etter en
stuper på rød løper i København ifølge nyhetene. Vi tar en tur i byen og et
glass på en hyggelig plass i sentrum før det blir middag om bord kokkelert av
Njål og så stuper vel vi også i køya, ikke i grusen.
|
Innseiling til Cudillero |
Neste dag vil vi gjerne nå frem til Cudillero som
ligger 40nm østover der Boris kan mønstre på. Vi motrer avgårde tidlig morgen i
mange timer før motvinden begynner å ta oss. Etter hvert setter vi seil og
krysser frem til dette lille hullet i den stupbratte fjellveggen som dominerer
denne kystlinjen. En smal og trang inngang til denne enkle fiskehavnen. – som å
finne en nål i høystakken. Der inne finner vi Boris på bryggekanten som hopper
om bord med sitt pikkpakk. Etter mye spansk fra en ivrig mann på land forstår
vi at vi må ligge på noen bøyer ute i havnen. Som sagt så gjort.
|
Boris ombord i Cudillero |
|
Sjarmerende Cudillero |
|
På bøya og tur til land
|
Etter ankerdram og velkomstdram til Boris setter vi dingyen på vannet og ror inn til en trapp for en tur i byen som klorer seg
oppover sidene i en sprekk i fjellveggen. Fantastisk flott og sjarmerende liten
by med masse farger på husene. Vi spiser bra på La Casina og labber ned igjen
til havnen. Vannet har sunket og dingyen ligger minst 50 meter fra vannet og
trappen der vi la den. Vi bærer den i tussmørket over store steiner og mange
krabber som flyr i alle retninger og kiler oss på tærne. Men det går jo fint –
som alltid. VI sover bra der vi henger på tre bøyer.
|
God middag på La Casina
|
|
Langt fra båt til vannet........ |
|
Njål settes på land |
Dagen derpå går det dessverre ikke så fint lenger.
Njål må mønstre av etter dager med vond rygg som ikke ordner seg. Det kan vi
alt om etter Gretes problemer i 2019. Leit å miste et mannskap, men takk til
Njål for hyggelig selskap.
Som om ikke det var nok gikk vi på grunn ved
utseilingen etterpå. Det var lavvann, dvs 3 meter lavere vann enn da vi kom
dagen før ved høyvann. Dette visste jeg jo og gikk derfor svært sakte ut av
havnen. Jeg visste også om en grunne i utløpet og ville gå rundt den på den
siden som viste størst dybde på kartplotteren. Men enten er kartet feil eller
GPS posisjonen i kartplotteren upresis. Det
smeller godt når man treffer hardt fjell, selv med bare 2 knops fart. Vi satt
godt fast, men klarte å bakke av etter hvert. Det var som f……. eller pokker på
et penere språk. Første grunnstøting på hele turen bortsett fra en myk landing
på en sandbanke i innløpet til Le Havre på veien ned i 2018.
Men etter disse to sørgelige hendelser ble alt så
mye bedre. Vi fikk testet mitt nye Code-1 seil i rolig vind fra riktig retning.
Kan kjenne på Bijou at hun liker dette seilet. Til og med delfinene flokket seg
rundt oss og koste seg i lange tider rundt baugen, hoppet og spratt og strøk
langs baugen, ofte på ryggen for å beskue mitt nye flotte seil eller kanskje
for å flørte med oss på fordekket?
|
Spridde seil gir god fart på platt lens
|
Etter hvert fikk vi en super seilas i 5-7
knop med bare 3-4 m/s vind utover havet på nesten flat sjø. Så runder vi Cabo Penas
og får vinden rett bakfra eller platt lens på seilerspråket, men gjør fortsatt 5-6 knop i flau vind med
spridde seil. Spridde seil? For de mindre seilvante betyr det at storseilet står
ut til en side f.eks. babord og forseilet, altså Code-1 seilet, står ut på
motsatt side, altså styrbord.
|
Inn mot Gijon
|
Og sådan bar det inn mot målet for dagens
seilas Gijón, Nord Spanias største kommersielle havn. Her er det liv og røre på
en lørdag. Tid for utdrikningslag og brylluper. Boris og Ditlef tar syklene fatt og
finner et bra supermarked for å bunkre mat og drikke mens jeg skriver blogg og
sjekker inn på marina kontoret. Så drar vi på byen og finner en restaurant, ikke
akkurat vanskelig på disse kanter.
Da stopper vi her tenker jeg. Ha det godt i
trope varmen der hjemme. Her er det behagelige temperaturer, akkurat passe på
dagen og på natten.
|
Mye liv og røre i Gijon på en lørdagskveld |
|
Katt og mus
|
|
Gijon by night
|
|
Vi avslutter dagen med italiensk på Gepetto |