Grævla PC, som sikkert betyr Piece of Chit (omskrevet fra
Piece of Shit). Digital terror!!!! Helsikes fillemaskin!!! Alt jeg har skrevet de siste dagene er borte,
borte, borte, borte. Det er til å grine av, riktig salte tårer her på havet. Når
det kommer til stykke, har jeg vel trykket på noen gale knapper eller latt være
å trykke på noen riktige knapper. Men hvordan skal en stakkars vite om en knapp
er gal eller riktig? Nok om det, måtte få ut litt gørr før jeg starter på nytt
med friskt mot og en inderlig trang til å herske over denne drittmaskinen. Gønna
på!!
|
Islas Cies
|
Fra Baiona drar vi til Islas Cies hvor vi egentlig
må ha tillatelse for å ankre opp. Da jeg ba havnesjefen i Baiona om hjelp til
søknad om det sa han «Forget it. Seeking permission is too complicated. Just go
there and if the Coast Guard show up, just say you are stupid Norwegians and
didn’t know the area is restricted». Som sagt så gjort. Der finner vi en bøye
som vi hekter oss på. Da har vi jo ikke ankret opp og heller ikke gjort noe
galt. Dette feirer vi med en strålende lunch i strålende vær på en strålende
plass i den nordspanske skjærgården. En absolutt super og sommerlig formiddag
her ytterst ved Atlanterhavet.
|
Verden minste expressokaffe maskin - gave fra Bjørn |
|
Stor havn i Pontevedre |
Ifølge pilotboken skal Camborra være en fin og sjarmerende
liten
landsby som seilere absolutt bør besøke på veien sørover eller nordover.
Jaja tenker vi og setter kursen dit. Det var dessverre bomskudd og stedet
ligger attpåtil innerst inne i Ria de Pontevedre, en etter spanske forhold lang
fjord. Marinaen er fin, men svinedyr. Landsbyen er ok, men litt forfallen. Den ene
restauranten som ser litt ok ut har sur fraværende betjening, den ene med
tannregulering som kanskje gjør vondt når hun skal smile og den andre med ring
i leppa som gir Charles assosiasjoner til tyrefekting og kanskje hun tenker mer
på det enn servering til oss «idioter» fra Norge? Men
glade seilergutter
|
Camborra |
gir ikke opp og neste dag setter vi kurs for Muros i håp om
bedre bygdesjarm.
|
Grått og vindstille på fjorden |
Det var ingen vind og det ble motor ut igjen den
lange fjorden og hele veien til Muros. Der blir vi møtt av en svært så
entusiastisk havnesjef som stolt viser frem de nye toalett- og dusjfasilitetene,
til Bjørns store glede. Han syns gjestedusjen om bord er litt trang, og den er
dessuten rett ved det ondskapsfulle toalettet som tok et lite jafs av
pekefingeren hans. Så han dusjer helst på land og gjerne når han legger ut på
sin etter hvert faste morgentur til toa og så videre til nærmeste bakeri for å
kjøpe ferskt brød og til en kafe for å ta inn morgenstemningen over en kopp
kaffe. For de som lurer på om toa er et uforståelig maritimt uttrykk så er det
altså ikke det. Det er bare en helt vanlig dass.
Jeg går en tur og leter etter min favorittrestaurant i Muros fra forrige besøk her for 5 år siden, men finner den ikke. Derimot finner jeg mange små spanske stabbur. De små steinbyggene ser litt ut som våre adskillig større stabbur. Vi funderer på om det kan være gravplasser for 1-2 personer, men det er visst for lagring av mat. Kanskje noe å tenke på for Vedum og Borch som er opptatt av matberedskapen i landet vårt? Muros er en ganske trivelig og sjarmerende liten by med trange smau, eller heter det smug? på kryss og tvers både oppover og nedover. Denne dagen hadde det seg slik at alle ville ha kjøtt, en skikkelig entrecote, og sånn ble det. Den var god, men ikke spektakulær. De er best på fisk og skalldyr på disse maritime kanter.
|
Muros |
|
Matberedskap i praksis
|
På PredictWind så det ut som vi kunne få bra vind
dagen derpå når vi skal rundt Cabo Finisterre, Spanias vestligste punkt og
begynnelsen på Costa de Morte opp til La Coruna. Det sier jo litt! Det er bra
de ble kvitt alle sine kolonier lenger vest i verden, for den gang kunne ikke
Cabo Finisterre hevde å være Spanias vestligste punkt. Men nå er denne grå og
flate klippen ut i havet, litt som Stad, altså nettopp det.
|
Cabo Finisterre |
|
Gutta på tur ved Cabo Finisterre |
Frem dit var vinden litt for lett og det ble
motor/seil i 3 timer fra Muros, men så kom den helt plutselig og vi hadde flott
bris hele resten av veien til Camarinas, omtrent midt på Costa de Morte. Havnen er liten og egentlig ikke ment
for båtlengder over 12 meter, men havnesjefen tok likevel imot oss og ga oss
likegodt plassen ved siden av sin egen adskillig mindre båt, så der var det god
plass i bredden. Og det var greit i den kraftige sidevinden da vi la til kai.
Eller kanskje fordi han var fra Gøteborg og han så vi var norske seilere, ikke
norske «idioter»? Men her i Camarinas har han bodd i 25 år og det står selvsagt
en spansk fristelse fra Santiago de Compostela bak denne saltfriske maritime skjebnen.
|
Bjørn på kafeen i Camarinas marina
|
|
Utrolig hva som flyter |
Her traff vi også et norsk seilerpar, sprudlende Susan
(opprinnelig kanadisk) og pratsomme Magne, som har seilt rundt omkring i årevis
på sin Najad 391. De opplevde alle seileres mareritt i november i fjor da de
ble angrepet av spekkhoggere, den etter hvert berømte Tveita-gjengen, utenfor
Sines, syd for Lisboa. De ødela rorskegget og gikk lekk. Rorskegg? Ikke skjegg,
men det kan se litt sånn ut, som flippskjegg, et utspring under vann ned fra
skroget, hvor rorstammen kommer ned til roret. De sendte gjentagende nød anrop på kanal 16
uten å få svar. De kalte opp havnen i Sines, men de ville ikke gjøre noe. Først
da de kontaktet politi fikk slabbedaskene på land fart i ræva og sendte ut en
redningsbåt. Det tok 36 timer fra
angrepet til de kunne sikre båten på land og hele tiden måtte de pumpe ut vann
for å holde skuta flytende. Ikke bra!! Men heldigvis en lykkelig utgang.
Det er bra at vi ganske snart er ute av
Tveita-gjengens herjingsområder. Ifølge PST er de fortsatt sydpå og nyter
varmere strøk. Det er vel for kaldt for de bølle-pysene her nordpå. Sannsynligheten
for at vi skal treffe på Tveita-gjengen er svært lav, så jeg er ikke så
bekymret.
Vi ble i Camarinas en ekstra dag/natt på grunn av
værutsiktene. Den brukte vi til en lang tur langs havet ut mot fyret på Cabo
Vilan. 19000 skritt ifølge klokken til Charles!! Det er jo flere skritt enn jeg har gått de
siste par ukene. Fantastisk flott og vill natur her ute i skjønn forening med
mange vindmøller. Noen av dere liker ikke vindmøller, men de er etter min
mening ganske flotte. Her på kysten er det mange av dem, men så har de jo hverken
samer eller reinsdyr som visstnok ikke har godt av vindmøller. Nok om det.
|
Charles og jeg på tur til Cabo Vilan |
|
Fiskeoppdrettsanlegget ved Cabo Vilan
|
|
Noe å ha i hagen sin for en pensjonert sjømann |
|
Kaspteinsmiddag |
Ekstradagen i Camarinas ble også brukt til kapteinens
middag, men her på min skute er det mannskapet som spanderer på kapteinen og
ikke omvendt. Litt sånn omvendt av Støres «nå er det vanlige folks tur». Noen
må jo støtte «de andre» som bare skal tas for enhver pris. Ifølge vår
utvandrede svenske er det bare en god restaurant i Camarinas, og den var veldig
god. Tusen takk til Bjørn og Charles for en super skalldyrsmiddag på hotel
Puerto Anela. Charles samler på favorittrestauranter rundt omkring i verden og
nå har han fått en her også.
|
På menyen - men hva?? |
|
Bjørn i arbeid |
Fredag morgen pøser det ned i 12 m/s vind fra syd,
men etter litt strev med å komme ut av havnen er vi i gang 0730. I full regnhabitt
og med bare fokk cruiser vi hele veien til La Coruna i 6-10 knop og unngår
etter hvert de fleste regnbyger på veien. En strålende siste seilas på denne
etappen. Vi runder inn forbi Faro Hercules, verdens eldste fyrtårn i drift,
bygget av romerne i det 1. århundre og legger til i Marina Real, midt i sentrum
av denne flotte byen. Super marina med super havnesjef som attpåtil er født
franskmann og glad for alle havnegjester som snakker fransk.
|
Charles i arbeid
|
|
Delfiner på besøk |
|
Costa de Morte
|
|
Passerer Faro Hercules
|
Vi unner oss en skikkelig ankerdram eller to for å
feire vår ankomst og avslutning av denne første etappen på årets seilas. En
vervekampanje til forsvaret pågår her på kaien og vi har orkesterplass til
militærmusikk, diverse militære kjøretøyer og våpen inklusive små tanks,
kanoner av ulike slag, HAWK missilsystem, helikoptre som fyker lavt over
mastetoppene her og kystvaktskip som bringer landkrabber en tur ut på fjorden
og masse mer.
|
Glade gutter |
|
La Coruna
|
|
Real Marina, La Coruna - to norske
|
|
Her blir vi passet godt på - Bijou midt i bildet |
Det blir middag ombord siden mannskapet skal opp
kl 0430 for å rekke flyet hjem via Madrid. Nydelige koteletter i fløtesaus med gode
sopp, kokkelert av Charles. Tusen takk til mannskapet som har bragt meg og
skuta hit til La Coruna på fortryllende vis.
Her blir jeg noen dager og puster ut, fikser
småting på Bijou, skriver blogg, legger planer for neste etappe og tar en tur
til Santiago de Compostela. Mer om det siden. Ha det bra alle kvinner og menn som
følger med på bloggen.