tirsdag 3. september 2019

Ny runde, nye opplevelser


Da er vi i gang igjen – herlig!! 

Etter flotte uker hjemme i Oslo, en liten tur til Mandelieu og en superrunde til Ustaoset, Bergen og Sognefjorden i Gretes lille toppløse bil, er vi tilbake på nystelte Bijou. Hun er nyvasket, har fått et strøk bunnstoff, nye zinkanoder, triple polering både på skrog og topside samt fått renset teakdekk og -dørk og cockpitbord. Bijou fremstår rett og slett som en gresk fristelse😊

Med velvillig hjelp fra IT-guru Morten har bloggen fått en ansiktsløfting og nye interaktive kart som viser seilingsruter på en mye mer oversiktlig og detaljert måte enn tidligere. Jeg jobber fortsatt med kartene, så det mangler litt før det er ferdig oppdatert. Men dere finner en link til kartene øverst til høyre i menyen. Takk til Morten.

Karl, Anders, Grete
Vi kom tilbake hit 1. september, bodde første natten på lille sjarmerende Aitintiko Apxontiko hotell midt i Aegina town, en flott utsmykket villa fra noen hundre år tilbake som drives av en gruffy gammel dame som baker verdens beste kaker.


Jeg brukte søndag ettermiddag til å klargjøre Bijou – fylle vann, lade batterier, montere AIS-enheten som har vært til analyse/overhaling og nye kartplotter-paneler, teste systemer og sjekke arbeidet som er gjort. Alt funker fint bortsett fra AIS som fortsatt sliter med oppdatering til Marin Traffic.  

Ikke lett å finne små anonyme toll og politi-kontorer
Mandag formiddag gikk med til å få tak i min Transit Log, et skipsdokument som var deponert på det lokale tollkontoret for å unngå skatten for den perioden vi var bortreist og Bijou stod på land. Det tok meg over to timer å få betalt seilerskatten for de neste to måneder og få de riktige stempler fra bank, tollkontor og havnepoliti før jeg fikk utlevert Transit-loggen. Men det ordnet seg på gresk vis og ble riktig så hyggelig til slutt da jeg fikk min klarering fra en flott ung havnepolitidame med store brune øyne, et strålende smil og en pistol på hofta som tilbød meg søte gode druer og som også lurte på om hun kunne få sitte på til neste «port og call» Kea, som etter hennes mening er en superflott øy og et kult sted.  

En sann gresk fristelse – jaja. Det blir ingen politieskorte dit for da vil sikkert Grete binde meg til masten igjen og det blir jo litt stusselig.


 Grete, Anders og Carl stod for bunkring av mat og drikke mens jeg slet meg gjennom byråkratiet. Så dro vi ut til Bijou i tungt lastet skranglete taxi, lesset bagasje og varer om bord og ble sjøsatt i en fei, et par-tre timer etter skjema.  Det var svært godt å komme på vannet og kjenne båten gli mykt av gårde i det irrgrønne havet, minst en knop raskere fart enn før understellsbehandlingen.


Da er vi igang!