lørdag 1. juni 2019

Svaiende landkrabber

Skal du til Sicilia kan du droppe Messina. Dårlig havn og sliten by med lite å vise frem. Her stopper det ikke mange turister og derfor snakker de heller ikke et kvekk engelsk her. Men ormeggiatori – eller havnegutta – er hyggelige og hjelpsomme.  Og restauranten i havnen er god med BIB Gourmande status fra Guide Michelin. Så dit dro vi første kvelden og feiret en kommende uke på land., I marinaen ruller det verre enn ute på havet hver gang fergene fosser inn og ut av havnen rett ved her, så det var greit med fast land under føttene. Vi svaier som fulle sjøfolk etter to uker på havet, så det går jo greit med denne rullingen uansett.

Søndag er det full indretjeneste med litt handling, askespyling og klesvask i bøtter og spann og …… nettopp, mer vask. Underlig hvor mye mer vask det blir når det er damer ombord. Men alt blir jo så fint og rent. Mandag drar vi på sightseeing til sentrum, men det er altså lite å se her bortsett fra en katedral med et imponerende tårn med gullfigurer som beveger seg og spiller Ave Maria kl 12 hver dag, omtrent som en megastor lirekasse. Også fant vi god kaffe til vår nyinnkjøpte filterkaffekanne og noen små butikker med all verdens italienske kulinariske fristelser.

Lirekasse-tårnet

AIS-sjekk

På ettermiddagen kom Danilo og Rosalia fra Elettromar og sjekket AIS systemet om bord og etter mye testing og italienske diskusjoner mener de at enheten min er defekt og må skiftes. Jeg må ta den med hjem og levere inn til Seatronic for muligens å få ny på garantien. I mellomtiden får vi leve med defekt AIS og da blir det dessverre vanskelig å følge oss på MarinTraffic.

Vi flytter Bijou til en litt bedre plass i havnen mandag kveld og tirsdag til fredag drar vi på tur med leiebil. De prøver å dytte på oss en møkkete Renault som ikke har sett en vaskemaskin siden tusenårsskiftet. Vi nekter å ta den. Etter litt diskusjoner dukker det opp en spretten liten og helt ny Alfa Romeo, så det ordner seg jo.

Grete vil på spahotell og jeg blir selvsagt med på det – vi trenger litt landfast luksus i fred og ro etter flere uker på sjøen og har funnet et boutique hotell ved Syracuse. På veien dit tirsdag morgen drar vi innom Taormina, en populær up-market turist-destinasjon med svært så lange tradisjoner, faktisk helt fra ca 400 før Kristus da grekerne forlystet seg her i et praktfullt amfi teater høyt oppe på berget over byen, som fortsatt er i bruk.

Klar for tur på Sicilia

Amfi teater i Taormina
Taormina
Vi fortsetter til Caiammari Boutique Hotel & Spa der vi kuler ned i nytt og flott spa som vi har helt for oss selv og svært god middag på kvelden. Vi storkoser oss her. Onsdag er det økt i trenings-rommet og svømmetur i bassenget og lunch, før vi tar bilen inn til Syracuse eller Ortygia som gamlebyen egentlig heter.  Det var visstnok grekernes første koloni i utlandet, etablert i 734 før Kristus og byen var en tid verdens største by hevdes det. Hvordan noen kan vite det aner jeg ikke.

Caiammari Boutique Hotel & Spa

Spa kos

Frokost-kos
Lese-kos

Basseng-kos
Men det jeg vet er at byen, en god del år senere, holdt stand mot romernes inntog i flere år og det skyldtes i hovedsak en manns finurlige militære oppfinnelser. Den smarte fyren het Archimedes, kanskje mest kjent for den fysiske loven som bærer hans navn, som sier at oppdriftskraften er like stor som den vekt et legeme nedsenket i vann fortrenger. Jeg har prøvd å regne på dette for Bijou, men har gitt opp. Han ble faktisk født her i det herrens år (eller kanskje man ikke sa det før år 0??) 287 f K. Det sies at han fant ut av denne oppdriften en dag han lå i badekaret og det var jo slett ikke så ofte på den tiden. Han ble visstnok så oppildnet av oppdagelsen at han løp naken ut på gaten og ropte Eureka Eureka!!

Romerne ble så imponert over hans ingeniørkunst at de utstedte en ordre om at han ikke skulle tas livet av, men en enten tunghørt eller illsint eller forvirret romersk soldat stakk likevel sverdet sitt i matematikerens kropp og begikk på den måten attentat mot en av historiens største vitenskapsmenn i det …… år 212 f K. Sånn kan det gå, selv med «la han leve» høytidelig skrevet på papyrus. Det hjelper jo ikke stort når nesten alle er analfabeter. Vi kan derimot lese og finner frem i byens små gater og smug og avslutter kvelden med en strålende middag på bittelille godt bortgjemte Porta Roma.

Piazza del Duomo i Syracuse
Fantastisk vinbar i Syracuse

I mangel av barn

Torsdag reiser vi videre til Enna, en fantastisk fjellby ca 1000moh midt på Sicilia med en storslått utsikt i alle retninger.  Vi tar inn på et lite Bed & Breakfast, B&D Design med kun 4 rom og et strålende vertskap, rusler rundt i byen, klipper hår, shopper dameklær (ikke til meg) og titter inn i et utall kirker og Castello Lombardia før vi tar et glass i en vinbar som holder til i en gammel liten kirke. Det kan vel ta litt tid før vi får se det i gamlelandet selv om Hareide har trukket seg tilbake og partiet hans skal fornye seg. Vi spiser nok en fantastisk lokal middag på Jimmy’s Wine etter anbefaling fra vår B&B vertinne Christina. Ingen BIB Gourmande her, men like bra og mye rimeligere.

Utsikt fra rommet, med Calascibetta i bakgrunnen

Utrolig utsikt fra Enna
Shopping in Enna
Duomo Enna

Castello di Lombardia
Kirkebar
Fra Enna i solnedgang

B&D Design vertskapet til frokost

Fredag vil vi gå en tur på Etna på veien hjem til Bijou, men heldigvis slipper vi det pga grått og kaldt vær der oppe, faktisk har det kommet en del nysnø på den 3.300m høye toppen.  Istedenfor kjører vi gjennom et mørkmodig, men vakkert lava-landskap rundt fjellet og drar ned til kysten ved Giardini Naxos for en lunch i behagelig sommertemperatur før vi feier opp til Messina.

Etna dagen før (fint vær)

Alfa ved Etna

Etna med blomster

Giardini Naxos

Tilbake i Messina med diverse

I dag lørdag er det nok en dag med vask og storhandling til vi får Mona og Ole om bord sent i kveld. Nå gleder vi oss til litt selskap med venner. I morgen drar vi grytidlig da vi har fire lange strekk til Corfu ila uken, det første til Rocella Ionica under den italienske fotsålen, omtrent der stortå-ballen sitter. Dit er det ca 70nm som betyr minst 10, kanskje 12 timer i sjøen. Mer svaiing …….