|
Isola Ansinara |
Alghero var et hyggelig og
sjarmerende bekjentskap, der kunne vi gjerne blitt noen dager.
Men vi skal til Korsika og må fortsette ferden
langs Sardinias spektakulære nordvestkyst opp til Isola Asinara, en forblåst og
øde øy helt i ytterkanten av det Italienske riket. Her ble alle innbyggerne
tvangsevakuert til fastlandet for over 100 år siden og siden ble det brukt til
fangeleir, bl.a. for krigsfanger under 1. og 2. verdenskrig,
og senere som et «superfengsel» for skikkelig
fæle skurker og banditter.
Det er lagt ut en mengde
gjestebøyer her og stedet har kanskje et spisested eller to som definitivt var
stengt for sesongen Vi syntes stedet var ganske «spooky» og stemningen
der inne på land ble ikke bedre av et slags
hest ul som kom fra tid til annen både før og etter mørkets frembrudd og
gjennom hele natten.
Vi lurte på om det
kunne være gjengangere fra de mindre heldige bandittene som sikkert endte sine
dager her på uforklarlig vis.
Så vi
holdt oss ombord. Etterhvert fant vi ut at de antatte gjengangerne antagelig
bare var et stakkars esel.
Torsdag opprant med forrykende
vind fra øst, ifølge PredictWind med styrke 10-12 og 16-18 ms i kastene. Vi
satte seil, så lite som mulig, og la ut på havet med kurs for Korsika. Det ble
en litt strabasiøs seilas i store kryssbølger og mye mye vind som dengte løs på
oss med skiftende styrke hele tiden uten stans og med plutselige kaskader av
vann som fosset over hele Bijou og inn til oss stakkars mennesker i cockpiten. Det
ble vått, veldig vått, sildrende vått ned langs ryggen, men ikke så kaldt
heldigvis med dertilhørende hylekor.
Vi
må notere det som en vannrekord ombord.
Så putrer vi inn til havnen i Ajaccio og marinaen i
Vieux Port og en fabelaktig god Saint Pierre (flyndrefisk) lunch på enkel pizza/bar/rstaurant på
bryggekanten før Geta og Erik haster avgårde til toget som visstnok var forferdelig
skranglete og helt uten service ombord,
men til gjengjeld en spektakulær reise over fjellene herfa til Bastia der flyet
går rett til Oslo. Ikke helt som stilen på Orientekspressen eller ombord i Bijou,
men ellers flott.
Lørdag, igår, startet med den sedvanlige morgentrimmen for kapteinen som ikke får beveget seg stort underveis. Jeg har fått streng beskjed fra både fysio og kirurg om å trimme venstrehoften som snart skal under kniven på Lovisenberg i Oslo (november). 10 minutter opp og ned i trappen fra cockpit til salongen utgjør ca 100 høydemeter og setter igang hjertepumpen, deretter noen lette styrkeøvelser i slynge på dekk og så laaaang uttøyning av hofteledd. Det går som en drøm til alles fornøyelse og kommentarer som avslører dårlig samvittighet for egen latskap. Men de er jo her på en ukes ferie, så det er ok, jeg bor faktisk her for tiden og må innrette meg etter det.
Så båtvask og
stell, reparasjoner, bunkring av diesel, tøy- og sengetøyvask for kapteinen, litt kontorarbeid og mannskapsskifte. Tusen takk til Erik,
Geta, Anne og Gustav for fantastisk selskap hele veien fra Menorca, den desidert
lengste og tøffeste etappen på høstens seilingsplan.