mandag 26. september 2022


VI INNTAR LISBOA HELT PÅ EGEN HÅND
 

I Gibraltar fikk vi en kjempefin havneplass, rett ved havnekontoret, en strålende flott toalett- og dusj anlegg og vaskeriet. Havnen er bygget litt om siden sist jeg var her i 2018 og denne gangen lå vi lenger vekk fra rullebanen. På havnekontoret stod mine nye batterier og radarkasse som avtalt. Med god hjelp fra Eric og Dag som dukket opp søndag fikk jeg installert de nye batteriene, men ny radarkasse opp i masten ble for vanskelig. Kanskje en jobb for apekattene på the Rock?  Vi får vel ordne med radaren på verftet i Lisboa der båten skal stå i vinter. Jeg fikk nøye meg med en ny svart søppelpose med hvite fartsstriper av tape som jeg fikk montert der oppe. Den skal beskytte elektronikken mot regn og ser riktig lekker ut.
OceanVillage - Gibraltar


Skip til bunns i Gibraltar

Gibraltar er som før med sin spektakulære Rock og sin blanding av gammel og sliten bebyggelse og nyere leilighetskomplekser rundt byens to casinoer og sine skrålete barer og dunkende discoer på «stripa». Og alle sine apekatter. Byen har visst to typer apekatter, den mest utbredte er berberapene som kommer fra Marokko og Algerie. De er litt aggressive og ganske frekke og liker seg best på The Rock. Det er bra for den andre typen apekatter som er mye større, er lys i huden og pelsløs og stammer hovedsakelig fra England. De kan være ganske hyggelige, men virker litt miljøskadet og liker seg best på byens casinoer og skrålete barer. Vi snakker om en veldig liten andel av homo sapiens, men de setter sitt preg på denne bemerkelsesverdige enklaven.  Ifølge Eric et fascinerende, men ganske forsoffent sted.

 Vi runder av søndagen og oppholdet i Middelhavet med en overraskende god middag på El Faro, en litt brun restaurant et hakk innenfor havnepromenaden. Vi så ingen apekatter der og heldigvis for det.

Mandag morgen venter vi på riktig strømretning som henger sammen med tidevannet og drar i vei ca kl 11. Etter et par timer med motor og store dønninger i hekken setter vi seil og har en strålende flott seilas hele veien til Barbate. Etter at vi passerer Tarifa, kontinental Europas sydligste punkt blir de store dønningene borte og vi cruiser langs kysten i 8 knop på stabil slørevind. Helt topp og bare store glis på kaptein og mannskap!!

Dag i farta
Eric i farta

Vi holder oss stort sett på grunt vann, dvs +/- 20 meter for å unngå spekkhoggere som har angrepet mange båter i dette området de senere årene og i mange tilfeller brukket roret på båtene til de uheldige seilerne. Da er det «over og ut», båten må slepes inn til et verft og må på land og det kan ta flere måneder å få et nytt ror. Vi ser mange små delfiner på vei ut fra Gibraltar, men heldigvis ingen spekkhoggere. Det har vært få angrep her nede i år, det kan se ut som denne bøllete eller lekne spekkhogger gjengen har dratt nordover til Galicia der flere angrep er rapportert i år.  Det blir vel litt som Tveita-gjengen, men de dro vel ikke nordover? Eller kanskje noen gjorde det, noen dro i fengsel og noen dro kanskje dit pepper’n gror. Hva vet jeg.


Morgenstemning på vei ut fra Barbate Marina

Vi tar derfor sjansen på å gå rett over Cadiz bukta mot Faro i Portugal tirsdag morgen istedenfor langs kysten rundt denne store bukta. Vi lar oss ikke skremme av hverken spekkhoggere eller Tveita-gjengen. Vi passerer Capo Trafalgar som jeg har skrevet om i bloggen da vi passerte andre veien i 2018 før vi setter kursen ut på havet.

Der ute spiser vi en bedre lunch, leser litt, diskuterer litt, trimmer litt og stopper for et bad i 22 graders vann, adskillig varmere enn på Costa del Sol kysten, men mye kaldere enn på Balearene. Den bortskjemte kapteinen lar seg overtale, forbereder seg på kuldesjokk og stuper i havet. Det var jo ikke så ille, faktisk forfriskende godt. Halvveis til Faro skifter vi fra et litt slitt spansk til et nesten ubrukt portugisisk gjesteflagg i masten til behørig fanfare fra Eric som Dag foreviger på mobilen. Noe må vi jo drive med her ute. Så blogger jeg litt og vips er dagen gått og solen forsvinner i havet. Tid for middag. I dag blir det svinekjøtt med pasta. Fortsatt flatt hav. Fordelen med flatt hav, null vind og ingen seil er jo at maten ikke renner ut av tallerkenen. Det feires med en god rødvin.


Litt jobbing på veien
Litt soling på veien

 








Flatt vann eller ikke, natten ble et formidabelt fyrverkeri. Lyn og torden i ett eneste kjør i 5-6 timer inne på land fra Lagos i vest til Huelva i øst. Kanskje ikke så elegant nydelig og mystisk som nordlys, men brutalt vakkert og voldsomt energisk. Kunne vi tatt i bruk all den utløste energien hadde strømkrisen i Europa vært løst på et blunk. Vi la ut strømkabler fra vantene og klargjorde redningsflåten på dekk i tilfelle lynnedslag og brann i båten og vi la om kursen lengre ut i havet for å unngå uværet. Sånn lurte vi værgudene atter en gang.  


Solnedgang på havet
Fyrverkeri

 

Det lysner av dag
Tid for frokost på stille hav


Vi lurte vel spekkhoggerne også, de har vi ikke sett snurten av. Derimot en gjeng atlanterhavsdelfiner som er betydelig større enn de mer pinglete middelhavsdelfinene vi er blitt vant til.  De er mye snillere enn både psykopatiske spekkhoggere og den skumle Tveita-gjengen.

Dagen derpå, onsdag, fortsetter vi langs Portugals Algarve kyst mot Portimao eller Lagos, men bestemmer oss etter hvert for å dra helt ut til Enseada de Sagres, en superfin uthavn rett før Capo Vicente, dette sydvestlige hjørne av Europa, for å korte ned tiden det vi ta å seile den lange veien opp til Sines dagen etter. 

 

Enseada de Sagres

Mar a Vista




Og sånn ble det. Stille på havet og motor hele veien. Det er jo kjedelig for en seiler, men hva kan en gjøre med det? Det var to flotte dager på havet uansett. I Enseada de Sagres kastet vi både anker og dingyen på sjøen da mannskapet ville på land og utforske dette vakre ville stedet. Jeg ble om bord og passet på at skuta lå godt fast på sitt anker. Etter et par timer fristet de kapteinen med en bedre middag på land og Dag rodde ut og hentet meg mens Eric sikret det beste bordet ute på terrassen. Maken til service! Og det ble en supergod fiskemiddag på Mar a Vista litt opp i høyden med flott utsikt over den vakre bukten og Bijou og de 3 – 4 andre båtene som lå ankret opp der.  Så bar det ut igjen i den slitne dingyen til Bijou i nattens mulm og mørke. Det ble en god natt uten nevneverdig svell.

Torsdag var det tidlig opp og av sted for å rekke frem til Sines, en 12 timers tur. Fin seilas de første par timene rundt flotte Cabo Vicente, etter hvert motor og litt seil igjen og litt motorseiling opp langs denne ensformige kysten. I Sines har de en liten men meget bra marine innerst i Vasco da Gama bukten (han kom herfra sies det) innenfor den store havnen som tar imot store tankskip med råolje til raffineriet her og produkt tankere som henter raffinerte produkter, kanskje diesel som vi fyller på Bijou fra tid til annen? Det blir tid til ankerdram, styremøte for Dag på Teams og en bedre middag om bord.


Spekkhoggernes hærverk på to båter på verft i Sines



Fetteren til Helge Ingstad

Fredag får vi hastverk med å komme av sted da det er meldt kraftig motvind fra nord fra midt på ettermiddagen, men rolige forhold frem til da. Vi tøffer av gårde kl 0700 i stummende mørke og spiser frokost på veien. På veien til Capo Espichel som vi skal rundt før innseiling mot Rio Tajo som fører inn til Lisboa, kommer det to store krigsskip mot oss som eskorterer et større lasteskip. Vi lurer jo på hva dette kan være. Vi noterer at fregatten nærmest oss har F311 malt på skroget. Eric googler og finner ut at det er KNM Roald Amundsen, fetteren til stakkars forliste Helge Ingstad. Laste skipet viser seg å være KNM Maud med kjennetegn A 530. I tillegg består eskorten av et større krigsskip, muligens en Destroyer? Hvilket land den kommer fra kan vi ikke se og hva den skal ødelegge er uklart for meg, men vi tuller uansett ikke med disse to. De to norske skipene utgjør Norges bidrag til Nato’s stående marinestyrke og er altså under Nato kommando. Litt av et sammentreff at vi skulle treffe på denne gjengen på vår siste etappe for i år. Vi hilser til marinen som sikkert følger oss på AIS og ser at vi også er norske. Vi vurderer å henge oss på og gi vårt bidrag til Nato’s forsvar, men vi har dårlig med skyts om bord og velger å fortsette vår ferd mot Lisboa.



Vakre Torre de Belem før broen og Lisboa



Ponte 25 Avril broen

 









I motsetning til norske vikinger som ikke klarte å innta noe som helst i disse farvann tidlig på 1000-tallet inntok vi Lisboa ila få timer uten kamp eller krangel med noen. Vi passerte Torre de Belem uten bruduljer, et fantastisk tårn bygget av romerne for å forsvare byen. Vi stakk innom Doca Belem for å bunkre før vi stampet oss videre inn elven, under den mektige Ponte 25 Abril broen som minner om Golden Gate bridge i San Fransisco, i sterk motstrøm sammen med mange store seilbåter fulle av skrålende mennesker. Mulig at forsvaret hadde tatt kvelden, var ute og drakk seg fulle og ikke ante at vikingenes etterkommere smøg seg forbi og inn mot sentrum. Vi ankom Doca Alcantara, målet for høstens tokt, uten å se en eneste havneslask. Dag ble satt på land for å finne vår tildelte plass nr 707. Sånn gikk det til at vi inntok byen helt på egen hånd og uten hjelp fra KNM Roald Amundsen rett før solen gikk ned og mørket senket seg over duggvåte champagneglass tatt frem for anledningen. Etter hvert ble det sen middag på hektiske Time Out Market, et slags mathall konsept, på anbefaling fra fetter Frederik som bor her med sin Louise. Der traff vi helt tilfeldig en kjenning av Dag og hans venninne. 


Lisboa - i mål!!!


Hektiske TimeOutMarket



Nachspiel - ned med seilene i et øyeblikks vindstille


Lørdag og søndag har kapteinen satt mannskapet i arbeid med indretjeneste for å klargjøre Bijou for vinterlagring.   De jobber og styrer og er til stor hjelp, spesielt med tunge løft som jeg ikke kan gjøre med min fortsatt skrale rygg. Det er mange tunge seil som skal pakkes og flyttes på. Fetter Frederik kom innom lørdag og fikk i oppdrag å finne ny sykkelslange. Erik mønstret av søndag etter en bedre lunch på Le Chat og skulle derfra til Porto med tog til portvinskonsert. Vi har ikke hørt noe mer og er usikre på om han kom seg hjem til moderlandet i dag. 


Indretjeneste

 



Pakker seil













Eric mønstrer av i Doca Alcantara.........






....og etterlatt på Le Chat før tog til Porto


Søndag kveld dro Dag og jeg til Frederik og Louise for en drink i deres flotte leilighet rett ved Parlamentet og en herlig middag på gamle ærverdige Cafe de Sao Bento like ved, en anonym liten og utrolig sjarmerende klassisk restaurant. Dag mønstret av mandag morgen kl 0500 og gikk derfor glipp av både frokost og lunch.  Stor takk til begge for super innsats både underveis og med indretjenesten.

San Fransisco???
Louise og Frederik


Cafe Sao Bento m Dag og Frederik









Nå er jeg alene for første gang på ukevis og uten forkleinelse for mannskapene disse ukene, er det litt godt. Skal avtale dag og tid for haul out, eller landsetting på godt norsk, med verftet som ligger i bydelen Alges litt nedover elven/like utenfor broen. Det blir kanskje på torsdag. I mellomtiden blir det vedlikehold og vinterkonservering av Bijou. Og sikkert litt blogging for å avslutte denne fine reisen fra Cagliari til Lisboa og sesongen 2022


Roen senker seg her i Doca Alcantara