Bijou og skipper kom hjem til Oslo 11. august 2024 etter 6 år i utlendighet på tur til Middelhavet og tilbake. Årets seilas startet nær Dublin, Irland og gikk via Indre Hebridene og Kaledoniakanalen i Skottland, Orknøyene, Shetland og Bergen/Vestlandet.
fredag 2. juli 2021
Fotmassasje
Da var vi klare for utreise fra gresk farvann. Vi
måtte ut av Gouvia Marna innen kl 1400 og klarte det det med et nødskrik. Port
Police ga oss 24 timer til å forlate gresk farvann. Det kunne vi fint klart,
men vi valgte å stoppe i Ormos Kalami for en bedre middag på The White House og
feire at Bijou forlater Hellas etter ca 2 år i disse farvann, skjønt hun har
ligget mest på land i disse Corona-tider. Men vi har vært innom mange fine øyer
og hatt mange fine opplevelser i Cykladene, det Saroniske hav og det Joniske
hav på vestsiden. Vi er blitt litt hjemmevant med Hellas og vil sikkert savne båtlivet her.
For anker ved The White House, O Kalami
Da var vi klare for utreise fra gresk farvann. Vi
måtte ut av Gouvia Marina innen kl 1400 og klarte det med et nødskrik. Port
Police ga oss 24 timer til å forlate gresk farvann. Det kunne vi fint klart,
men vi valgte å stoppe i Ormos Kalami for en bedre middag på The White House og
feire at Bijou forlater Hellas etter ca 2 år i disse farvann, skjønt hun har
ligget mest på land i disse Corona-tider. Men vi har vært innom mange fine øyer
og hatt mange fine opplevelser i Cykladene, det Saroniske hav og det Joniske
hav på vestsiden. Vi er blitt litt hjemmevant med Hellas og vil sikkert savne båtlivet her.
Tirsdag dro vi til Nisos Othoni, den ytterste av
øyene nordvest for Corfu og siste stopp i Hellas. Vi sveipet innom Nisos
Ekinoussa på veien, bare av nysgjerrighet. På disse øyene står tiden stille og
da betyr vel ikke en 24 timers frist så mye? Vi tok en liten tur på land i
kveldingen og så ble det middag om bord kokkelert av Njål.
N Ekinoussa
N Othoni
Den 12. mann eller siste katt på Othoni
Onsdag kl 0645 kastet vi loss og satte av sted
over havet mot Italia, nærmere bestemt Santa Maria di Leuca, helt nederst på
stiletthælen av den italienske foten. Det er vel den eneste delen av denne
berømte foten som ser litt stilig ut på kartet. Resten ser jo ut som en
klumpfot.Vi la oss til på den
offentlige bryggen, nær Guardia Costiere kontoret som håndterer innreise på
egen kjøl.
Hos Guardia Costiere
Guardia Costiere hos oss
Det ble en bemerkelsesverdig opplevelse med
innføring for hånd av den samme informasjon om båt og mannskap i tre store
kataloger, utstedelse av ankomst og avreise dokumenter med et antall stempler
og signaturer, sjekking av båtens registreringspapirer i skipsregisteret,
forsikringsdokumenter, mannskapslisten, vaksine sertifikater etc. De påstod
først at vi måtte innom ordinært politi for passkontroll da de hevdet at Norge
ikke er med i Schengen. Etter mye frem og tilbake og diverse telefoner kunne de
med et stort smil kunngjøre for meg at Norge faktisk er med i Schengen og
passkontroll var derfor overflødig.Takk,
sa jeg og nikket høflig. Det tok vel en time, men de har god tid på det kontoret. Det er godt at jeg er en tålmodig
sjel og at ikke altfor mange kommer på egen kjøl. Da hadde vi stått i kø her til
neste år.
Mussolinis glemte trapp
På vei tilbake til Bijou tok jeg turen innom
Mussolinis trapp like ved det store fyret som markerer denne hælen. Som de
fleste diktatorer var han opptatt av å bygge monumentale konstruksjoner antagelig
for å sikre at han aldri skulle bli glemt. Men den så faktisk litt glemt ut og bra er vel det. Dette er byens eneste attraksjon,
men det var ikke så mye å bli imponert over.
Mussolinis engang storslagne trapp
Jeg ble derimot imponert over eller kanskje heller
trist over å se et antall svært slitne seilbåter langs med den offentlige bryggen. Alt av verdifullt utstyr var revet ut og sikkert solgt og det
fløt søppel og filler i cockpit. Dette er båter som smuglere har stjålet for å
frakte flyktninger fra Hellas eller Albania til Italia. Smuglerne tar dem over
havet om natten omtrent der vi har seilt og forlater dem utenfor kysten her og stikker tilbake i sin hurtiggående RIB eller lignende før Guardia Finanza dukker opp. Så må Guardia Finanza taue seilbåten inn med alle
flyktningene og ta hånd om dem. Litt spooky å ligge her med Bijou, men det var
trygt nok ifølge våre venner i Guardia Costiere.
Fokkeslasken i arbeid
Natten forløp uten dramatikk. Verken kartplotter,
anker, VHF eller badebuksen min ble stjålet. Vi startet det lengste dagstrekket
på 70nm til Crotone i 06-tiden. Her snakker vi om fotsålen og denne italienske damen har ikke plattfot, men en usedvanlig høy og fint buet fotsåle. Det var en deilig bris på sjøen, men ikke nok
til å gi Bijou tilstrekkelig fart. Det ble mye motor og seil med 3 m/s fra nord,
etter hvert dreide vinden til sør og styrket seg til 4-5 m/s, nok til at vi fikk
fin seilas opptil 7 knop de siste par timer før vi «landet» kl 1800. Det blir
lange dager på sjøen, men med en god bok og litt poleringsutstyr flyr tiden.
Hera Lucinia, en av fire gassplattformer utenfor Crotone
Ny
dag, nye muligheter. Med store forventninger om mulig god vind nedover den lange tåballen setter vi seil med to rev utenfor gassplattformen Hera Lacinia. Tåballen er en ømtålelig del av foten. Her kan det gjøre vondt hvis man går for langt eller seiler for hardt. Etter en times
tid med seil og motor blir det plutselig 5-6 m/s og vi velsignes med en skarp
kryss i flere timer. Herlig å få en skikkelig seilas etter så mange dager med svake
vinder. Men vinden er ustabil og skifter fra nesten vindstille til 8 m/s på et
øyeblikk. Vi banker i vei i tidvis krapp sjø. Må føles som elektro massasje for den stakkars italienske foten. Etter 63nm kommer vi omsider til Marina della Grazie i Rocella Ionica
og får plass longside. Det skal blåse
heftig hele natten, men vi ligger fint her.
Selvkokt krabbe
Etter en fortreffelig selvkokt krabbe som Njål ikke engang vil smake på, blir det pizza på marinaens restaurant. Vi droppet meterpizza som stedet er berømt for siden vi bare er to mann hvorav en er stinn av krabbe.
Corona pizza i Marina della Grazie, Rocella Ionica