Det var godt med en «ligge stille» dag her på
koselige Portosalto med trøblete rygg og bare slappe av.
|
PortoSalto, Lipari |
Stor stas å få Ole om bord i 18-tiden. Han kom med
hydrofoil fra Palermo hvor han egentlig skulle mønstret på, men jeg ligger noen
dager etter skjema og da kom han meg i møte her på Lipari Island, den største
av de Aeoliske øyer. Det ble feiret med en GT og en ganske god fiskemiddag på
Trattoria dei Vitoli i Lipari Town.
Onsdag morgen var det på’an igjen, med en rask
svipptur innom Guardia Costiere for å oppdatere mannskapslisten. Litt av et
styr – nok en gang – men vi kom oss av gårde i 8-tiden. Vi hev opp seilene i
sundet mellom Lipari og Vulcano i akkurat nok vind til å seile slør (vind på
skrå bakfra for de uinnvidde). Men den avtok ganske raskt og det ble motor hele
veien til Cefalu, ca 8 timer og 50 nm.
Litt nedtur med så mye motor/lite seiling. Men
ikke så ille at det ikke er bra for noe. Flat sjø ga muligheter for et forsøk
på å reparer gummibåten som går opp i limingen. Gummibåten fra Maritim er noe
billig dritt!! Ole fikk tak i PVC lim i Palermo og vi bruker et par timer på
havet til å lime flere meter skjøter på gummibåten hvor limet har løsnet. Det
skal tørke et par døgn, så får vi se om jolledritten kan flyte uten å ta inn
vann.
|
Ole limer gummibåten |
Cefalu ser ut som en spennende by under en
spektakulær klippe og med en lang fin strand der vi parkerte Bijou på anker. Ja
jeg tar sjansen på en ny natt til ankers. Her er det flott sandbunn og ganske
så flatt og ankeret sitter godt med en gang. Vi feirer ankomst med et bad i 27
grader og et glass rosè og litt Paracet/Ibux for den skrøpelige kapteinen. Det
er bra jeg har fått om bord en fokkeslask som er både stor og sterk og båtvant
og som kan gjøre det meste. Uten gummibåt blir det middag om bord og ellers en
ganske rolig natt og morgen før vi setter kurs mot Palermo.
|
Cefalu |
|
Bijou blir liten med Ole ombord |
I svak medvind går vi for motor hele veien til Palermo. Vi renner snart bort i
varmen og lengter etter litt bris som kan kjøle ned en stakkar. Ikke at det er
synd på oss, vi bare drømmer om litt kulde.
Palermo er en stor by med ca 1 mill innbyggere i området. Jeg som trodde
det var en liten by full av skumle mafioso, men neida. Ikke en Corleone å se
noe sted. Men de opererer kanskje i det skulte. Ambulanser hyler seg gjennom
gatene hele tiden. Kanskje har de plukket opp en stakkar eller tre som trosser lederskapet
og har fått et blodig hestehode i sengen som advarsel om verre ting. De som har
sett Gudfaren 1, 2 og 3 vet hva jeg snakker om. De andre kan jo lure på hva
blodige hestehoder har med saken å gjøre.
|
Innseiling til Palermo |
|
Mange flotte bygninger i Palermo |
Riktig så trivelig her og vennlige folk. En lokal
kar på nabobåten gir oss tips om et bra spisested, Gagini, der vi spiser en
utmerket sisiliansk middag på kvelden etter en stor handlerunde på det lokale
og velutstyrte supermarkedet og selvsagt en italiensk gelato i varmen. Natten
blir stillestående og het. Svetten renner, og lensepumpen går i ett sett (bare
kødder).
|
Gagini, Palermo
|
Dagen derpå blir ren frelse. En fin bris fra nord
gir en flott seilas hele veien til «den ytterste nakne ø» som det heter et
eller annet sted, i dette tilfelle Capo San Vito, på Sicilias nordvestlige
hjørne. Et sjarmerende sted med en
spektakulær klippe som kan minne om Gibraltar. Her var planen å spise en
pølsemiddag om bord. Ole er glad i pølser. Men vi lot oss friste av to sprell
levende langouster vi fant på det lokale fiskemottaket. De ble behørig kokt om
bord og lagt på is til avkjøling. Kongemåltid!!
|
San Vito |
|
San Vito Marina
|
Værutsiktene er slik at vi bør komme oss over til
Sardinia jo før jo heller. En kraftig mistralvind er på vei ut fra Rhone-dalen
i Frankrike og den vil treffe Sardinia på mandag ettermiddag. Sånne illsinte
franske varianter av Zevz’ vindsoldater vil vi ikke legge oss ut med. Det betyr
arrivederci Sicilia lørdag og benvenuto Sardinia søndag. Hvordan det går får jeg
skrive om i neste innlegg.