fredag 8. juni 2018

Velkommen


Velkommen til min blogg - min første digitale utskeielse!

Jeg har lenge drømt om å dra på langtur med seilbåt.  Nå går drømmen i oppfyllelse😊

I min Bijou, en Jeannneau Sun Odyssey 509 fra 2013 som vi hentet i Dunkerque samme år, legger jeg i vei lørdag 16. juni 2018 fra KNS på Dronningen i Oslo.

Planen er å seile Middelhavet på langs og besøke en rekke attraktive områder som Ibiza/Mallorca/Menorca, Korsika, Sardinia, Ischia/Napoli-bukten, Amalfi-kysten, Sicilia, Albania, Korfu, Greske øyer, Tyrkia, Kreta, Malta, Tunis og kanskje Marokko.  På veien ned får vi med oss Atlanterhavskysten til Frankrike, Portugal og Spania. 

Mange gode venner bidrar som mannskaper ned til første destinasjon som er Mallorca. Vi skal bruke ca 2 måneder på det, med 6 forskellige mannskaper.  Planlagt rute:
Etappe 1: Oslo - Cuxhaven
Etappe 2: Cuxhaven - Deauville
Etappe 3: Deauville - Brest
Etappe 4: Brest - Porto
Etappe 5: Porto - Gibraltar
Etappe 6: Gibraltar - Alicante
Etappe 7: Alicante - Palma, Mallorca

Etter ca en måneds hvile/hjemreise blir det seiling på Korsika og Sardinia til høsten med flere gode venner, for det meste i farvannet mellom Korsika og Sardinia, kjent som Costa Smeralda.

Bijou overvintrer på Sardinia og tar oss videre østover neste år på nye eventyr til spennende og flotte steder.  Hvor lenge vi lar båten bli i Middelhavet ser vi an. Kanskje kommer hun hjem om noen få år eller kanskje blir hun der en stund og kanskje kan hun til og med lokke oss en tur til Karibien. Det får tiden vise.

Jeg har laget denne bloggen for alle som er interessert i å følge oss på reisen. Jeg har ambisjoner om å skrive litt hver uke, krydret med noen bilder fra turen. Dere må gjerne sende kommentarer, men forvent ikke svar. Jeg har mer enn nok med å skrive selv, forberede/revidere seilingsplanen, navigere skuta, være skipper på båten og "ha orden" på mannskapet/gjester.