mandag 10. juni 2024

KALDT OG GRÅTT - SOL OG VÅTT

Hummerfiskeren Ole

Ole har mast i dagevis på å sette min ene hummerteine med allslags matavfall og det har vi gjort tre netter på rad. Den har ikke vært brukt på mange år fordi både krabbe og hummer trives best der det er stein og tang og der trives ikke vårt anker.  Fangsten var ikke nok til å mette så mye som en spurv. Et par strandkrabber, noen få eremittkreps og et par sjøsnegler, men ingen taskekrabbe eller hummer. Kanskje ikke så rart, gamle krabbeskall og noen salatblader er neppe favorittmat for havets prinser og konger. Dessuten trives de ikke så godt på mudderbunn der vi ligger på bøye. Men det er jo alltid litt spennende å trekke teiner.  Vi gjør det vi kan for å underholde oss selv når vi ikke seiler på havets dronning.

På vei mot Kyle Rhea med nysnø i
bakgrunnen

Torsdag dro vi videre sånn ca 12.  Vi måtte vente på at strømmen snur nordover i Kyle Rhea, det smale sundet som skiller Skye fra fastlandet, inn til Loch Alsh ca kl 14. Da fant vi ut at vi kunne dra fra Isleornsay sånn ca kl 12. Hvis skipperen kan regne. Det får vi jo håpe på, men jeg har bommet før. Og sånn gikk detj, no sweat gjennom sundet i slak nedoverbakke, dvs medstrøm. Straks vi var ute av sundet møtte vi veggen. Et kraftig regnvær og ditto vind kastet oss innover fjorden mot En Donnan med sin sørgmodige utseende middelalderborg og den bittelille bukten Totaig på den andre siden av Loch Duich der vi ankret opp for natten. Borgen er mye brukt i filmer, bl.a. The Avengers, HIghlander, Elizabeth og ikke minst James Bond – The World is not Enough. Opprinnelig bygget for å beskytte mot ville vikinger som herjet her omkring mellom 800 og 1250. Borgen ble tilintetgjort da engelske soldater kom med tre skip og bombet hele greia fordi en spansk brigade hadde tatt kontroll på borgen og lå i ruiner i flere hundre år. En fyndig engelsk oberst, Lt. Col. MacRae- Gilstrap, kjøpte eiendommen i 1911 og restaurerte borgen til sin opprinnelige størrelse og form som stod ferdig i 1932. Den eies i dag av en trust knyttet til familien MacRae og finansieres utelukkende av billettinntekter og donasjoner. Imponerende!

På tur til Ed Donnan

Koselige Totaig Bay

Tursitattraksjonen Ed Donnan castle fra Totaig Bay

Stille rolige Totaig Bay i sjelden aftensol

Litt uklart - skyldes ikke ankerdrammen

Etter den sedvanlige ankerdrammen og en velsmakende varm lunch fikk mannskapet fri og satte av gårde over bukten i dingyen for å utforske området rundt borgen og kanskje finne noe godt å kjøpe. Skipperen skriver noen bevingede ord på sin blogg og passer skuta i disse værmessig turbulente tider. Ingen mat på land, bare en gatevandring og pub på mannskapet. Men vi har jo mat om bord etter den lange vandringen i går. Så alt er vel med oss. Og enda bedre for mannskapet som fikk sin revansj da Ole slo skipperen hårfint i en ny runde amerikaner.

Kyliakin havn

Fredag la vi i vei tidlig med kurs for Kyle of Lochalsh etter en natt med til tider sterke fallvinder som holdt skipperen våken flere timer. Vi snurrer rundt på ankeret i den vesle bukten, men sitter heldigvis fast. Dagens overraskelse ble av det negative slaget: Havnesjefen i Kyle of Lochalsh ville ikke ha oss på sin enkle flytebrygge som utgjør byens marina eller i Kyliakin. Dårlige greier for et sted som presenterer seg som et utmerket sted for mannskapsbytte. Men vi trosset den vrange havnesjefen, på samme måte som vikingene sikkert gjorde i eldre tider, og dro inn til Kyliakin, tvers over den smale fjorden. Han ser oss neppe fra sitt kontor og er heller ikke der på lørdag og søndag. Vi fant en fin plass på flytebryggen som også presenterer seg som marina, dog uten landstrøm, men som er fylt opp av fiskebåter og et par mindre seilbåter som har sett bedre dager.

Fint med båt i hagen

Ingen fiendtlig havnesjef
i vakttårnet

4 m tidevannsforskjell her omkring

Populære
King Haakons Bar

Vi fortøyer og styrer på en stund og da vi endelig er ferdige kommer fiskeren på fiskebåten foran oss og sier at vi ikke kan ligge der da flere fiskebåter vi komme inn etter hvert. Vi er som sagt vikinger fra nord og lar oss ikke skremme vekk. Vi skriver en lapp på døren hvor det står at vi er til lunch på King Haakons Bar og så drar vi vår kos gjennom øde gater til denne brune puben som ligner mer på en veikro, men som har et så fabelaktig navn. Og en like fabelaktig serveringsdame som skjeler så sterkt at jeg blir svimmel av å se henne i øynene. Når hun skjønner at vi er norske vikinger blir hun så begeistret at hun ber kokken hold av et lass med sjøkreps til oss til middagstid. King Haakon Bar – what a place!!

Vel tilbake på Bijou er det stille da fiskerne sikkert har dratt på puben for kvelden og kanskje hele helgen for hva jeg vet. Men etter hvert kommer det fire flere fiskebåter inn. Vi sitter musestille inne og klare til å forsvare oss med rubb og stubb, men den ene legger seg inn bak oss og den andre utenpå der og de siste to rundt omkring.  De bryr seg overhodet ikke om oss. Vi skjønner at fiskerne ikke er vår fiende, bare havnesjefen og han har vi ikke sett noe til.

Etter en våt ettermiddag på et sted der det ikke er noe å gjøre bar det tilbake på King Haakon bar og sjøkrepsmiddag hos den skjeløyde serveringsdamen som ikke var å se. Men en smørblid annen ung dame hadde fått beskjed og serverte oss et lass med velsmakende sjøkreps. Det var helt fullt og etterpå trakk vi inn i selve baren der det raskt ble stinn brakke og etter hvert middelmådig live music, men høy stemning.

Lørdag, siste dag med denne gjengen, dro vi inn til Kyle of Lochalsh. Der fikk vi endelig sett et bittelite distilleri der de lager ikke bare whisky må vite, neida, der lager de også vodka, gin og til og med aquavit. Jeg traff også på en fyr som har bodd her lenge som sa at havnesjefen ikke var noe tess. Han har til og med stengt av strømmen der antagelig for å unngå at båtfolk å legge til der. Det er jo fint når alle pilotbøker og havneoversikter jeg har sett sier at det er gode fasiliteter her og et utmerket sted for mannskapsbytte. Snakk om pølsevev.

Bijou og lillesøster i Kyle marina

Ikke mye annet å gjøre i denne lille byen så vi tar en taxi til Plocton, ca 15 minutter unna, som skryter av et mikroklima som gjør at palmer trives der. Palmer!! Et sted der fjelltopper dekkes av nysnø i juni! Det høres ut som en bløff, men det var faktisk palmer der og riktig så koselig langs strandpromenaden. Strand og strand, mer mud og tare, men en fin stor uthavn med mange gjestebøyer. Og et slott selvfølgelig … og et distilleri selvfølgelig, men der var det stengt med en lapp på døren som sa «gone sailing». Jaja, vi seilere kan jo skjønne at det er fristende. Det ble en enkel lunch på the Plocton Hotel og etter en tur til fots hele veien opp til togstasjonen ble det tog tilslutt tilbake til Kyle og taxi tilbake til Bijou. Skipperen kokkelerte middag til en forandring, mens regnet til tider øste ned og vinden rev i skuta selv der inne i en ganske så lun havn.  Men natten ble stille, helt stille.

Palme i kalde Skottland

Plocton "havn" med mange gjestebøyer og ingen brygge

Togtur fra Plocton tilbake til Kyle

Kyle marina, Kyliakin på Skye i bakgrunnen

Søndag morgen stakk vi den korte veien over fjorden til Kyle og jaget en litt arrogant skotte til havs og tok hans plass på den ene lille flytebryggen her. Ikke mye til marina, men vi ligger fint og bare noen korte vindkast fra togstasjonen og et bra supermarked. Ole og Hans Jacob mønstret av etter frokost.  De to trakk vinnerloddet og fikk en uke ombord i den kaldeste og ganske så våte uken i manns minne. Vi fikk ikke seilt rundt Skye som jo var planen, men vi kom innom andre artige steder.  Litt dumt det, men det var godt humør på gjengen og vi kom jo frem der vi skulle. Tusen takk for bidrag og innsats.