Etter mye vask inne og ute og flytting/montering
av utstyr kommer mannskapet, Bjørn mandag og Charles tirsdag. Vi tenker å snu
båten for å få opp storseilet, men da virker plutselig ikke baugpropellene!! Da
ble det noen mindre pene gloser fra skipperen. Jeg tilkaller mirakelmann
Brendan, med samme følelse som å ringe 113. Etter to timer på hodet ned i
forpiggen og i akterlugaren finner han en sikringskontakt med en skult feil.
Sikringen ser fin ut, men den lille boksen den sitter i er skadet. Han fikser
boksen og vipps så funker baugpropellene. En stor nedtur blir til en stor
opptur!
Vi feirer med god middag på Sale & Pepe på
toppen av hovedgaten i hyggelige Malahide og bestemmer oss for å dra onsdag 1.
mai for å utnytte det fine været og riktig vindretning. Men vi må dra tidlig,
0700, rundt høyvann, for å unngå den strie strømmen i kanalen ut til havet. På
grunn av vær og vindforhold og at vi ikke
fikk snudd båten i tide, rakk vi bare
å montere forseilet. Men vi seiler i strålende vær nordover i ca 5 knop. Herlig
å være tilbake på havet. Vi dropper Carlingford Marina og setter kurs rett mot
Ardglass i Nord Irland, ca 50 nm fra Malahide. Når vi passerer det store fyret
med det fantastiske navnet Rockabill Lighthouse, monterer vi Code-seilet og
kommer straks opp i 7 knop. Herlig!!
|
Christian, Charles, Bjørn |
|
....og solen banker ned på glade gutter |
|
Fin seilas nordover med Code-seil |
|
Rockabill Light House |
Ardglass, som er en betydelig fiskehavn i Nord
Irland, viser seg å ha en fin liten havn med gode fasiliteter og den ligger tett
på dette lille stedet med bare ca 1600 innbyggere. De har kun en plass som er stor
nok til oss og det er svært lite vann rundt omkring ved lavvann. Normalt kan vi
komme inn og ut her 24 timer i døgnet, men de har ikke mudret i år og anbefaler
derfor å unngå inn/utseiling +/- 4 timer rundt lavvann. På kvelden blir det en
etterlengtet fish&chips på en enkel sjappe med svært blide damer bak
disken. Men de er stengt for servering der og vi må ta fiskeboksene våre med
til den lokale og svært brune puben på andre siden av gaten der vi kan nyte den
til et glass fabelaktig skummet pils.
|
Aerdglass fra innseilingen |
|
Ardglass marina |
|
Erværdige Ardglass Golf Course |
Vi blir en dag ekstra og mannskapet benytter
muligheten til en euforisk golfrunde på en superfin linksbane bare 10 min
gangavstand fra marinaen. Banen ble anlagt i 1896 og klubbhuset er fra 1405 –
det sier jo litt. Og greenfee prisen er deretter - £200!!! Stakkars golfere. Jeg
derimot sparer meg den gleden og jobber litt med nødvendig kontorarbeid og
finne løsninger for defekt varmeapparat. Jeg kan uansett ikke spille golf med
den fortsatt skrale ryggen/hofter. Med en sånn svimlende sum for å leke litt
noen timer på grønne perfekt klippede enger blir det utsøkt middag om bord på
kvelden, kokkelert av vår gourmet kokk Bjørn.
Vi våkner til strålende sol fredag og etter sen
frokost setter vi kurs mot Peel på Isle of Man, også kalt Manx, ca 32 nm rett
østover. Vi får opp storseil og får bekreftet at alt funker som det skal med
reveliner og andre liner i riggen. Reveliner har ingenting med sølvrev eller
andre rever å gjøre. De brukes til å gjøre seilflaten mindre og på den måten
redusere kraften i seilet og dermed farten når det blåser litt mye. Så ruller vi
ut fokken. Det er svært lite vind så vi lar motoren rusle og gå i påvente av mer
vind som aldri kommer. Det blir motor i sakte fart hele veien til Peel der den
såkalte flapgate ikke åpner før ca kl 20. For den som lurer på hva det kan
være, så er en flapgate en slags port som heves fra bunnen og hindrer vannet
innenfor å renne ut når tidevannet synker.
Med ca 4 knop kommer vi frem ca kl 17 og legger oss på ventebøye utenfor havnen, kaller opp havnesjefen og får beskjed om at plassen vi skulle få dessverre var opptatt og det finnes ingen annen plass der inne som er dyp nok for oss. Har du hørt på maken? Etter noen runder på VHF får vi beskjed om vi kan få plassen fra neste dag. Vi må legge oss på den store moloen ut mot havet for natten mellom noen fiskebåter. Vi rekker en strålende fiskemiddag og en elendig Irish Coffee på The Boatyard inne i havnen og et glass ute i cockpit før den kalde natten tvinger oss inn og under dyna. På natten, sånn ca kl 3, er det lavvann og jeg må opp fra den varme dyna og ut i den kalde natten og slakke litt på altfor stramme fortøyninger der vi ellers snart vil «henge» i løse luften. Og fiskebåter foran og bak oss bråker og styrer og kommer og går. Jeg drømmer om havneplass – det er håp i et hengende snøre sies det, det har visst noe med fiskesnøre å gjøre? Eller kanskje mer passende her, det er strekk i hengende snøre – eller fortøyninger.
|
Utenfor Peel Harbour - ikke plass inne i havnen - hva gjør vi?
|
|
Inn mot koselige Peel ligger Peel Castle og vokter byen
| Det er både håp og strekk i hengende snøre |
|
Og både håp og strekk går i oppfyllelse. Vi ligger
greit resten av natten og lørdag morgen får vi beskjed på VHF fra en mer
oppegående havnesjef at vi kan komme inn når flapgate åpner ca kl 8 og der får
vi en finfin plass rett utenfor havnekontoret for Bijou de neste 5 dagene mens
jeg skal på snartur hjem til Oslo for begravelsen. Resten av denne grå og
fuktige dagen går med til en liten topptur på «byfjellet» her og et besøk på
Peel Castle, lunch på The Marine pub et stenkast unna Bijou som har et så
gyselig interiør at det blir sjarmerende og et besøk på et lite
motorsykkelmuseum. Så blir det kontor og blogg på meg og en liten power nap på
mannskapet.
|
Innseilingen til havnen.... |
|
....her ligger vi bra |
|
...men innseilingen blir nesten tørrlagt ved lavvann |
|
Topptur til "byfjellet" med utsikt til Peel Castle |
|
Peak Castle |
|
Magnus Berrføtt sitt runde tårnpå Peak Castle |
Der Peel Castle ligger fikk Magnus Berrføtt,
Norges konge fra 1093 til 1103, bygget en borg. Berrføtt fordi han gjerne gikk med kilt og
bare legger. Han herjet visst mye i disse trakter og regnes av noen som den
siste vikingkongen. Han falt i et slag i Nord Irland og ble begravet i St
Patrick, ikke langt fra Ardglass der vi lå før ferden til Isle of Man. Sånn
gikk det med kiltomanen.
Isle of Man er jo kjent for sitt beryktede
motorsykkelløp som går over 6 runder på veiene rundt på øya i slutten av mai.
De holder en snittfart på over 200km i timen!!!! Bare litt raskere enn Bijous
toppfart på rundt 8 knop eller ca 15 km/t. Det bor ca 80.000 på denne øya, men
da kommer det 40.000 tilreisende, mange tusen med sin egen motorsykkel. Ikke
alle kommer levende hjem igjen, 269 har dødd siden det første racet i 1907.
Rene galskapen spør du meg.
På kvelden
ble det herlig lammeskank middag på joviale The Creek, en slags kombinert pub
og gastrobar. Egentlig hadde de ikke lammeskank på menyen, men da de hørte vi
var norske på seiltur, satte de i gang langtidssteking av lammeskank bare for
oss tre. Snakk om service!
Søndag tok vi bussen til Douglas på østsiden av
øya. Hovedstaden har knappe 30.000 av innbyggerne her og har en imponerende
fasade langs bukten som vitner om en fordums storhetstid. Vi besøkte byens fine
museum med bl.a. en avdeling om vikingene. De er stolte av sin assosiasjon med
vikingene her på Manx. Men byen var veldig stille, nærmest død. Mye hyggeligere
atmosfære her i Peel. Så vi tok bussen tilbake og jeg gikk en ny topptur på «byfjellet»,
denne gangen helt inn til Corrin’s Tower, et landemerke satt opp av Thomas
Corrin i 1806, som kan ses langt til havs. Og der ligger kona og deres to barn begravet.
Hvor det ble av Thomas aner jeg ikke.
|
Denn storslåtte fasaden i Douglas |
|
Bee Gees gutta ble født her i Douglas |
|
En viking på tur- fra museet i Douglas |
|
sånn ble de gravlagt - med pen ung offedame på toppen med avkuttet hodeskalle!! |
|
Her på denee "sengen" lå denne kongen i ca tusen år |
|
Corrin's Tower |
|
Utsikt mot Peel |
I morgen, mandag, drar jeg hjem for noen dager
mens mannskapet blir igjen her og passer på Bijou og spiller golf og ellers
sikkert får det kjempehyggelig i denne fine byen. Da må alle ha det så bra til neste innlegg
her på bloggen.