Skipperen dro tilbake på Bijou her på Isle of Man
onsdag etter en kort tur hjem til Oslo og begravelse for svigerfar. Det ble en
flott og minneverdig avskjed med Odd Henæs og med mange fremmøtte i kirken og
på minnestunden etterpå. Isle of Man er ikke verdens navle og turen tilbake hit
via London tok ca 10 timer med ankomst i 21-tiden.
Planen var å dra ut av havnen ved 23-tiden samme
kveld når flapgate skulle åpne og så legge oss på gjestebøye eller på moloen
utenfor havnen. Da kunne vi dra tidlig om morgenen torsdag for å time ankomst i
Portaferry i Nord-Irland omtrent ved høyvann der. Portaferry ligger et stykke
inne i en fjord med sterke strømmer på nedgående tidevann, opptil 7 knop ifølge
pilotboken. Det er jo ikke greit å seile mot en slik strøm når Bijou gjør maks
8 knop for motor. For de av dere som kan regne blir jo det bare 1 knop
fremdrift.
|
Klare for togtur fra Douglas til Laxey |
Men vi utsatte det hele med et døgn og tok heller
en dag på togtur med kuriøse Manx Electric Railway fra Douglas opp til Laxey
der The Laxey Wheel, verdens største vannhjul, ligger. Hjulet har en diameter
på hele 22m. Den imponerende konstruksjonen ble bygget i 1854 og skulle pumpe
vann opp til gruvevirksomheten lenger opp i dalen. Toget har skranglet langs
den 27km lange ruten forbi Laxey og helt til Ramsey gjennom 130 år. Imponerende
og sjarmerende greier.
|
Vi bytter tog i Laxey |
Fra Laxey går det også et nesten like gammelt
elektrisk tog opp til Snaefell Mountain, øyas høyeste fjell, ca 620m over
havet. Fjellet fikk sitt navn fra vikingene som holdt til her for lenge siden.
Hvordan de kom seg opp dit på den tiden må gudane vite. Det ble jo enklere når
denne toglinjen åpnet i 1895 og den har siden sikkert inspirert sveitserne til
å bygge sine fjell tog i f.eks. Zermatt, eller kanskje også Stortinget til å
vedta bygging av vår kjære Bergensbane og den mer dramatiske Flåmsbanen. Imponerende
og spektakulære greier.
|
The Laxey Wheel |
|
Snaefell summit |
|
Sånn ser Snaefell toget ut på toppen |
|
Fjellsauer i bøtter og spann |
|
Tingwald - utendørs arena for Isle of Man parlamentet midt på øya |
|
Endelig sol og varme for folket i Peel
|
|
Trenger ikke landsetting her når skrog skal spyles/stoffes |
|
På vei fra Isle of Man til Nord Irland |
Men nok om det, vi er jo egentlig på seiltur, ikke
togtur. Torsdag kveld ble det lett og god middag om bord mens vi ventet på at
flapgate skulle åpne i 23-tiden. Da kalte vi opp havnekontoret i Douglas på VHF
som åpnet svingbroen for oss så vi kunne forlate denne svært så hyggelige og livlige
havnen i Peel en knapp time senere i stupende mørke og med så vidt nok vann
under kjølen. Ute i bukta la vi oss på en av ventebøyene og sov søtt gjennom
natten uten den minste rulling. Fredag
morgen bar det av sted kl 0715 og etter kort tid fikk vi en helt strålende bris
fra sørøst og sol. Opp med storseil og Code-seil og vi cruiset av gårde på
flatt hav i 6-8 knop på ett strekk helt til innløpet til Strangford Lough, en
enorm fjord/innsjø i Nord-Irland. En helt super dag på havet.
|
Fornøyd Charles |
|
Strålende seilas mot Portoferry |
|
Fornøyd skipper |
|
Herlig driv over Irskesjøen i akkurat passe vind |
|
Vi pakker seil før strømmen tar oss |
Vi er litt tidlig ute og får en voldsom medstrøm
inn fjorden, opptil 7-8 knop. Vi gjør over 12 knop over bakken, men bare 4-5
knop i sjøen! Og før vi aner det, passerer vi den lille marinaen i Portoferry.
Da vi prøver å snu Bijou i den strie strømmen kommer vi ikke av flekken, faktisk
går vi baklengs innover fjorden selv med full motorkraft. Det ser vel litt rart
ut fra land. Det blir full retrett og kapitulasjon overfor naturkreftene. Havnesjefen
som ser oss fra marinaen forslår på telefon (de har ikke VHF her) at vi tar en
runde inn i Strangford Lough et par timer, synger en trall og prøver lykken på
nytt akkurat ved høyvann.
Vi dropper trallen og lager heller en lunch mens vi drive innover fjorden og etter hvert får vi fart på maskinen og putrer rundt noen små flotte øyer. Så er tiden kommet for å dra utover igjen. Skipperen syns motoren har en «tørr» lyd og tar en titt ned i motorrommet. Og der, under motoren flyter oljen fritt og vakkert. Hva i huleste…….!!! Det viser seg at oljefilteret har løsnet og lekker olje, ca 2 liter tenker jeg. En motor uten olje dør fort, omtrent som et menneske uten blod, og det hadde ikke vært greit her i disse strømføre farvann. Men jeg skrur oljefilteret fast, sjekker på målepinnen at vi har nok olje igjen på motoren og så er det om å gjøre å komme seg til havnen. Dit kommer vi omtrent når verden, dvs tidevannet, står stille og da smetter vi inn til en fin longside plass og usedvanlig trivelig havnesjef som står på brygga og skryter hemningsløst av både vikinger og nyere tids nordmenn. Det er ikke måte på service, nærmest som et familiegjensyn etter 30 år uten kontakt. Og fyren har seilt på lasteskip til både Bergen og Odda. Og den gode mann kan fikse mer olje til oss. Lykketreff!
|
Vel inne i Strangford Lough etter baklengsseilas |
|
På plass i Portaferry Marina
|
|
Velfortjent ankerdram etter baklengsseilas og oljesøl |
Det endte altså godt, men kunne gått skikkelig
gale. Vi feirer med utsøkt middag på enkle, men trivelige Salthouse like ved, som
ble kåret til Nord Irlands beste fiskerestaurant i 2023. Aldeles fortreffelig,
uten forkleinelse til vår egen mesterkokk Bjørn. Utrolig at noe sånt finnes
her. Nok et lykketreff!!
|
Strangford |
Lørdag tok vi fergen over «elven» til Strangford
og gikk en fin tur til Castle Ward, en staselig eiendom fra 1700-tallet der Bernard
og lady Anne Ward, som ble de første Viscount/Viscountesse of Bangor. Herr og
fru Ward var uenige om arkitektonisk stil og sånn gikk det til at deler av
huset ble bygget i gotisk stil og andre deler i klassisk stil. De må ha
kranglet mye om stilen da de ble skilt få år etter at huset stod ferdig. Akk så
leit, men det ble flotte greier. Senere medlemmer av Ward familien holdt til
her i flere generasjoner frem til 1950. Da var den siste Viscount of Bangor tom
for penger og lot staten overta ansvaret for dette praktfulle stedet. Stedet har også ganske omfattende forsvarsverk
ned mot Strangford Lough som kan skilte med at deler av første sesong av Games
of Thrones ble spilt inn her.
|
Castle Ward |
|
Tea room med sitt fantastiske gotiske tak |
|
Welcome to my hulahula club |
|
Castle Ward sin variant av Monolitten |
Nok om det, etterpå ble det lunch på the Lobster
Pot i Strangford. Hva spiste vi der? Lobster. Hva annet kunne vi gjøre? Pot er
ikke noe for oss.
På ettermiddagen skulle vi teste dinghy og
påhengsmotoren som ikke har vært brukt på et par år. Det viste seg å bli
utfordrende. Begge festeboltene satt bom fast, ikke til å rikke. Mannskapet,
særlig ivrige og sterke Bjørn, brukte rå muskelkraft i over en time på å få
løsnet dritten og begge håndtakene på festeboltene brakk. Da er det greit med
skiftenøkkel. Sterk som en bjørn, han er
kanskje født sånn? Det er vel derfor han fikk navnet Bjørn. Men gleden var stor
når motoren endelig kom seg på hekken og startet etter bare noen få trekk i
snoren.
Alt ordner seg for tålmodige og sterke gutter. Det
feires med kippers middag om bord, en slags røkt sild som jeg trodde jeg ikke
ville like ettersom jeg ikke er noe glad i sild. Men det var jammen godt.
Surprise surprise!! Og Charles fikk fyrt
opp TV’n som jeg ikke har brukt på svært mange år, så vi kunne kose oss med den
hysteriske Melody Grand Prix finalen til langt på natt med Norge på jumboplass
– haha, det er kanskje en Gåte? Eller uflaks eller rett og slett bare en dårlig
melodi? Sikkert leit for noen, men for meg er Melody Grand Prix bare noe spjåkete
visvas.
Søndag dro vi tidlig, ca kl 0900, ut den strie
fjorden før tidevannet snur innover og sender oss baklengs rett tilbake til
Portoferry. Vi setter kurs nordover mot Bangor, siste stopp på denne etappen, som
ligger i fjorden inn til Belfast. Det er meldt fin sørøstlig vind og vi setter
bare Code-seilet. Men vinden kommer og går og stakkars sterke Bjørn må hale og
dra i skjøter nesten hver gang han sovner på benken i cockpit. Bare mas her på
sjøen tenker han sikkert, men han skal få forfremmelse til skjøteslask og en
dobbel ankerdram til trøst når vi kommer til havn og da blir nok livet bra for
mesterkokken likevel. Hvordan det går
får vi oppsummere i neste innlegg.
|
Snart i Bangor |
|
Fortsatt litt kjølig på havet |
I morgen får mannskapet fri og kan dra til Belfast
på tur. Jeg må først møte spesialisten fra Eberspracher som jeg håper kan fikse
varmeapparatet, få tak i nye låsebolthandtak og vaske klær og sikkert meg selv.
Kanskje blir det tid til en kort tur inn til Belfast på meg også. Vi får se.
Tirsdag drar vi hjem til Oslo alle tre.
Takk til mannskapet for super innsats hele den
korte veien fra Malahide til Bangor. Og med ønske om en finfin 17. mai feiring
og pinse til alle som følger med på bloggen, kommer jeg og nytt mannskap
tilbake hit 22. mai og da blir det vel nye innlegg etter hvert.