mandag 9. august 2021

Epilog? Nei – Intermezzo

Hei igjen kjære venner. De fleste av dere har vel fått med dere at jeg havnet på Ullevål sykehus etter konstatert brudd i ryggen. Kunne etter hvert bare sitte og ligge, men ikke gå uten gåstol/rullator/rullestol. Det var godt å komme seg til Mandelieu med stor hjelp fra Ole og få legetilsyn/medisiner, tatt CT og MR bilder og leie en rullestol på et av de lokale apotekene. 

På flyplassen i Cagliari
Stakkars Grete var ikke så fornøyd med den skrale kapteinen, men vi prøvde å gjøre det beste ut av situasjonen. Rullestol er ingen hindring for både restaurantbesøk og strandbesøk.



I leiligheten














Bruddet var en stor og vederstyggelig overraskelse for meg og alle andre. Jeg aner ikke hvordan det kunne skje uten noen plutselig eller ekstremt belastende hendelse som kunne forklare det. Bruddet ble oppdaget på CT og MR i Frankrike og da bar det strake veien hjem på første klasse – i eget ambulansefly.










   
                            På første klasse hjem til Oslo


Rett på isolat her på Ullevål i 4 døgn med all verdens tester og undersøkelser. Etter en uke her er ryggen mye bedre og det blir heldigvis ikke operasjon nå. Men har fortsatt sterke smerter i høyre hofte/lår når jeg står oppreist og kan fortsatt ikke gå uten gåstol. I helgen kom jeg på rehabilitering ved Avonova sitt anlegg (tidligere Stamina/NIMI) på Helgelandsmoen ved Hønefoss for en periode fremover, aner ikke hvor lenge jeg blir der. Jeg håper jo at fysikalsk behandling kan få meg opp i rett stående stilling uten smerter. Vi får se an utviklingen. 

Fra isolatrommet mitt på Ullevål Sykehus


Det blir visst ingen seiling på meg i høst. Grete har lagt ned seilingsforbud og hun får støtte fra legene. Sukk, jaja, faen og! Men sånn får det bli. Hadde tenkt å kalle dette innlegget for Epilog, men det høres så avsluttende og endelig ut, omtrent som slutten på en bok eller døden. Dette er mer et uheldig mellomspill, derfor ble det Intermezzo som antyder en fortsettelse. 

Som evig optimist ser jeg håpefullt frem til skisesongen og nye seileropplevelser til neste år. Det gir motivasjon til å fokusere på rehabilitering og systematisk og riktig opptrening av muskulatur og kondisjon, nok til å gjennomføre slike aktiviteter etter hvert og uten risiko for nye skader. 

Bijou blir liggende på Sardinia der hun er nå, Marina Capitana like ved Cagliari. Enten på vannet eller på land. Foreløpig ligger hun greit, men må kanskje flyttes ila høsten. Vi får se hva det blir til. 

Ole ordner opp/sikrer Bijou for lengre opphold

Bloggen tar sykepermisjon frem til våren. Jeg ønsker en fin sensommer, høst og vinter til alle som følger med og god bedring til meg selv.