søndag 23. september 2018

Forelsket i Mallorca!!



Nytt crew på turen -captain, Nina, Thea og Stein Erik


Hei igjen, lenge siden sist☝

Fire uker hjemme var jo godt på alle måter og savner min kjære allerede.  Men fint å komme ned igjen hit til Bijou på «havnen min» i Porto Petro. Hun så  riktig så bra ut der hun lå på bøya rett utenfor marinaen. Jeg flyttet henne straks inn på kaiplass – det er jo litt mer praktisk for proviantering og bunkring og for å ta imot min gamle kompis Stein Erik og min Nina og hennes venninne Thea som er med denne uken og frem til neste helg, dvs jentene hopper av torsdag for et par elleville døgn i Palma før de reiser hjem.  De koser seg visstnok ombord, men det er vel slitsomt for to unge damer å seile rundt her med to trøtte gamle gubber.  

Jeg har lurt litt på om jeg skal fortsette med bloggen. Det har vanket noen oppmuntrende oppfordringer, men det krever jo en del tid/arbeid også. Dere tror kanskje jeg har et hav av tid her på havet, men sånn er det ikke. Det tar så mye tid å være her at det blir slett ingen tid igjen til andre gjøremål! Men så er det jo litt ok å drive på med og dessuten blir det et album for meg og mine og, hvis bloggen bare ikke forsvinner i den derre mystiske IT-skyen, for etterkommende slekt. Så da blir det kanskje sånn – inntil videre, men kanskje ikke så hyppige innlegg som før.


Vi dro fra Porto Petro fredag til Isla Cabrera litt syd for Mallorca. Et naturreservat uten fastboende, men med en liten staselig borg klistret fast oppe på en tynn og ragende fjelltopp, en slags forlegning og cantina ved kaien i den eneste bukten hvor det er lov å overnatte i egen båt – og bare hvis man har søkt og fått innvilget tillatelse på forhånd. Fantastisk fin og skjermet stor uthavn. Det ble tur både til borgen og cantinaen for en (eller to?) kalde øl.



Borgen ble visstnok bygget av tyrkere på 1600-tallet som et forberedende tiltak for å angripe og innta Mallorca. Hvorvidt de lyktes med det vet jeg ikke, vi har ikke sett en eneste tyrker her omkring. I nyere tid, dvs fra Napoleons dager huste øye visstnok franske krigsfanger. Det var neppe så sjarmerende her da.

Igår lørdag, etter morgentrim for kapteinen ombord og morgenbad for alle i 25grader isklart blått vann hvor vi kan se ned til bunnen på 18 meter, dro vi derfra tilbake til Mallorca og videre langs kysten forbi Porto Petro til Cala Mitjana. Det er en bitteliten og godt skjermet bukt med bare noen flotte villaer strødd rundt oppe på klippene, ifølge pilotboken en av de fineste uthavner på Mallorca.  

Bare idyll i Cala Mitjana





Det er litt trangt for oss her, kan nesten ta på fjellet på begge sider (hvis man har veldig laaaaange armer). Innerst i bukta en liten kritthvit sandstrand, ytterts på klippene driver folk og stuper fra ca 10m og/eller klatrer opp utoverhengende vegger med bare nevene. Utrolig flott og sjarmerende/idyllisk sted.  Og det ble ikke verre når de fleste andre her dro hjem i kveldingen og fullmånen kaster sitt dunkle lys over oss i nattemørket.

Skjønnheten og intet udyr
Nina med fisker

Idag søndag droi vi videre til Porto Cristo som har en lun og fin havn. Strålende fin seilas hvor vi fikk testet den nyreparerte selvslående fokken, den som revnet i Tyskebukta for lenge siden. Funket fint i platt lens nørdøstover kysten her og nøt en bedre lunch på veien kokkelert av Stein Erik, selvutnevnt kokk på turen. Han er en typisk landkrabbe, men gjør så godt han kan her ombord og det er viljen til innsats som teller.

Jentene dro straks på tokt i byen og har booket bord til middagen i kveld. Nå er vi nyfusjet og skal ut og rocke!! Ha en fin  kveld alle sammen.  

Porto Cristo