 |
Greystones Marina |
Greystones Marina er en havn bygget ut i havet, ingen naturlig havn eller bukt her. En diger mur med en trang inngang og en ny mur og skarp sving inn til selve marinaen som også er trang. Men det ser ganske nytt ut og vi ligger fint longside nær havnekontoret. Vi rekker ikke så mye her, bare en ganske god middag på italienske Bochelli’s inne i hovedgaten. Herfra til neste havn er ikke langt, så vi tar en rolig morgen som Eric benytter til å snike seg av sted til La Creperie for litt fransk morgenstemning. Han blir så fortapt i stedet at vi må ringe rundt 12-tiden og spørre om han har tenkt å bli med videre. Og sannelig vil han det og kommer stormende straks etterpå. Vi kaster loss og legger også igjen både italienske og franske vibber og drar avgårde. Vi får fin vind og seiler det meste av veien til dig musikk som får Eric til å synge og danse i cockpit. Han må ha fått i seg noe skikkelig godt på den franske utposten her oppe i nordvest.
 |
Langs den irske kyst |
 |
Hanne Sofie, Asle Jon, Eric |
 |
Seilerkurs |
 |
Nesten styrmann? |
 |
Lunchtime |
I Dublin Bay krysser vi rett forbi Viking Jupiter, en av Torstein Hagen’s cruiseskip, attpåtil registrert i Bergen. To norske flagg i Dublin Bay, kult!
 |
Eric og Christian |
 |
Hanne Sofie på bunkers pontongen |
 |
Kapteinen skal betale |
Neste havn med det krevende navnet Dun Laoghaire
ute i Dublin Bay er stor og flott. Her er det i hovedsak pene og velholdte
båter. Det er tydelig at vi nærmer oss en storby. Men bunkringsanlegget står
absolutt ikke i stil til resten. Den består av en bortgjemt flytende pongtong
som siger ut fra kaiveggen når vi legger til og med bare en loddrett rusten
stige opp til kaien der pumpehuset og dieselslange antagelig befinner seg bak en
meget avstengt liten brakke. Men vi
rekker slett ikke inn til stigen. Vi ringer havnekontoret som opplyser at
anlegget er ubemannet, men de skal sende en kar over til oss. Han kommer etter
hvert tøffende i en liten båt, er ganske sur og strever med båtshake og tau for
å få oss inntil stigen. Han insinuerer at vi har dratt pongtongen ut fra kaien
og gjør jobben vanskelig for han. Omsider
får han dratt oss inn og klatrer opp og slenger ned en dryppende dieselslange til oss og vi får fylt tanken. Han hevner seg ved å kreve at jeg må klatre opp for å
betale. Jaja, det ordner seg jo.
 |
Dun Laoghaire |
Vi finner vår anviste plass og ser an været med
tanke på at seilene snart skal demonteres. Da trenger vi først oppholdsvær en
stund for at de skal være tørre. Så må vi ha lite vind og riktig vindvinkel,
dvs at vinden kommer omtrent rett forfra. Og plutselig er det akkurat sånn
og da setter vi i gang og tar ned både Code seil og storseil, en ganske stor og
tung operasjon. Med god hjelp av ivrige mannskaper går det kjempefint. Det
letter mitt seilerhjerte at de to seilene er i boks, eller rettere sagt i
seilpose. Dette feires med nok en god middag på Casper & Giumbini’s litt
borti gaten her.
 |
Mens vi venter på bord på Casper&Giumbini's |
 |
Vi får ned storseilet
|

Tirsdag dro vi kl 0900 for å rekke åpningstiden, fra
ca 2 timer før høyvann til ca 2 timer etter høyvann, i kanalen inn til Malahide
marina. Vi seiler på bare den lille fokken i fin vind en times tid ned til Baily
Lighthouse ytterst i Dublin Bay og etter hvert forbi fugleøya Ireland's Eye, som har en markert
profil med et «øye». Vi syns det ser mer ut som et smalahove. Sikkert mye sau i
Irland så det passer jo bra.
 |
Baily Lighthouse |
 |
Smalahove på Ireland's Eye
|
 |
Litt dansk ved innseilingen til Malahide? |
Innseilingen til Malahide Marina er spennende.
Kanalen er bra merket og har ca 4 meter på det grunneste ved høyvann, men
nesten tørt ved lavvann. Vi er der en ½ time etter høyvann så det går fint. Inne
i marinaen er det 6-7 meter ved høyvann, men bare 2-3 meter ved lavvann. Terrenget
er flatt her med fine hvite strender og en og annen liten palme. Palmer?? Kaldt
og vått her i Irland, underlig med palmer her. Ganske så annerledes enn det vi er vant med
lenger sydover på kysten der grønnkledde mosegrodde og treløse åser skråner ned
i havet, noen steder ganske bratt.
 |
Irsk palme |
 |
Malahide Marina i sikte |
Vi får parkert Bijou i sin bås D41 der hun skal
hvile til neste vår. Det blir en liten tur i byen for å gjøre seg litt kjent. Så
er det tid for middag igjen og hva spiser man i Irland når målet er nådd?
Indisk!! Erics forslag og mannskapets valg, som viste seg å være svært så bra. Natten
gir ingen overraskelser bortsett fra at Eric har fått besøk i lugaren av
storseilet som tar halve køya. Kjekt for han, som sikkert savner sin Camilla, å
ha noe å holde rundt mens han er i drømmeland.
Malahide er en fin liten by, bare 20 min med
bil/taxi til flyplassen og 25 min med tog til Dublin sentrum. Her finnes et
slott for den historieinteresserte, fine turstier for den spreke, flotte
badestrender for den glade laks, butikker for den handlelystne, klassiske puber
for den tørste og gode restauranter for den matmonsen. Et riktig trivelig sted
og det er jo fint siden jeg skal hit noen ganger gjennom vinteren for å se til
min etter hvert litt slitne Bijou.
 |
Malahide waterfront
|
 |
Fra waterfront ut mot kanalen og havet
 | Malahide gatebilde |
|
 |
Malahide Marina by night |
 |
Klatremus |
 |
Seilskottmus |
Onsdag er jeg spent på om vi klarer å få ned forseilet
som vi så vidt fikk opp i vår. Etter omstendelig planlegging heiser vi Asle Jon
opp til problemet i forstaget der vi ser en skrue som har skrudd seg delvis ut fra forstagsprofilen.
Han skrur den inn på mesterlig vis og blir heist ned igjen på dekk. Svivelen og
seilet drar vi ned uten motstand, den glir over skadestedet som fot i hose
eller seil i pose på et mer passende maritimt språk. Kapteinen er lykkelig. Og
seilet, som er svært så slitent, skal til seilmaker Watson for reparasjon og
litt moderlig stell. Og i neste uke kommer Kevin fra Riggers & Masts for å gå
over forstagsprofilen. Som takk for den himmelsvevende jobben blir Asle Jon
forfremmet fra fokkeslask til riggslask og er på god vei til 2. styrmann. Lynkarriere!!
Men det er mer å gjøre før regnet setter inn
torsdag. Vi vasker, tørker og pakker ned dingyen, legger på vinterfortøyninger
og sjekker seilskottet for vann/fuktighet. Det høres jo lett ut, men innebærer
å flytte på mange tunge seil og to sykler. Helt tørt!! Vellykket forsterkning
av kjetting kassen på verftet i Lisboa. Torsdag
vasker/børster vi teakdekket som har antydning til muggsopp i det fuktige klimaet
her. Muggsopp-dreperen Boracol er det ingen som har hørt om her, så det får jeg
ta med fra Oslo når jeg drar hit en tur før jul.
 |
Kokkene får et glass |
 |
Siste kveld ombord for mannskapet
|
Tusen takk til mannskapet som har bidratt godt til
at jeg har fått Bijou hit til Malahide som planlagt. Det har vært en sann glede
å ha med Hanne Sofie, Asle Jon og Eric, en positiv og lystig gjeng. Jeg blir igjen alene for å vinterkonservere
Bijou før jeg drar hjem 6. september.
 |
Hanne Sofie og Asle Jon |
 |
Eric |