Der
Gulf of Patras blir til Gulf of Corinth er det litt smalere og den spektakulære
Andirrion – Rion broen strekker seg over sundet. Det hevdes å være verdens
lengste hengebro med fire spenn etter hverandre. To spenn eer forbeholdt
nyttetrafikk. Vi kaller opp bro kontrollen og får tillatelse til å passere og
må gjenta under hvilket spenn vi går. Det kan jo fort bli krøll i trafikken
hvis båter går under feil spenn og kanskje havner for tett på møtende trafikk.
Men dette gikk bra og vi seiler videre innover «fjorden».
Skjønt
fjord og fjord, dette minner mest om en innsjø i Alpene der vi seiler mellom nakne
fjelltopper på opp mot 2.500 meter på hver side og spredt bebyggelse i frodige
åssider. Vi forestiller oss at dette kunne vært Como- sjøen i Nord Italia.
Como-sjøen?? |
Etter
hvert kommer vi til Nisos Trizonia, en liten øy med en naturlig perfekt
skjermet bukt hvor det er fint å ankre opp eller gå innenfor moloen og legge
til kai – helt gratis. Et lite mageplask unna ligger en knøttliten landsby med
kule strandbarer og tiltalende tavernaer, en flott badeplass, en snål kirke og
noen fint malte fiskebåter – et estetisk vakkert sted – en liten skjult perle. Nesten
ingen bebyggelse på resten av øya. Her kunne vi gjerne blitt i flere dager.
Nisos Trizonia |
Vi nøyer oss med et bar-besøk på kvelden, en løpetur på morgenkvisten med påfølgende morgenbad og setter kurs videre østover. Vi får ganske sterk motvind og må etter hvert sette seil og krysse mot målet, en uthavn ved Andikiron på nordsiden av denne greske varianten av Como-sjøen. Vi trøster oss med at det er en del skyer og derfor ikke så hett i luften, faktisk deilig svalt. Det skal bli godt å komme hjem om en drøy uke til kaldt og vått vær håper vi. Kan hende leserne der hjemme blåser og fnyser av dette bedrøvelige ønske, men det får så være.
Meltemi-vinden
raser i Egeerhavet øst for oss og vi merker dette ved sterke og plutselige
vindkast ned fra de høye fjellene som gjør det utfordrende å ligge i uthavn. Vi
legger oss på 15m dyp og med 45m kjetting, dregger litt og prøver igjen med 60m
kjetting og denne gangen sitter vi fast.
Søndag
bærer det av sted i sterke vindkast nedover «fjorden» mot Corinth. Vi må jobbe
for fremdriften med skiftende vindstyrke og retning, men kommer omsider frem.
Ingen egentlig marina her, men en liten indre havn med plass til båter på maks
15m som Bijou. Det ser vanskelig ut og vi legger oss i den større åpne
kommersielle havnen hvor det ikke finnes et eneste skip eller noe som helst,
bare oss og Bijou. Det blåser hatter og høy – jeg vet ikke hvor dette fjollete uttrykker
kommer fra – hatter og høy, hva har det med sjøen å gjøre??
ingen fiskelykke |
Ormos Sidhorou ved Andikiron |
En
underlig skrue med litt talefeil kommer bortom oss og forklarer på overraskende
bra engelsk at Bijou kan bli skadet, faktisk kastet opp på den lave
betongbryggen, hvis vinden går amok som den visst gjør her fra tid til annen.
Han hjelper oss å finne en plass i indre havn og løper frem og tilbake og fikser
og ordner. Vi smyger oss inn mellom bøyer og træl til en longside fortøyining med
½ m klaring i begge ender. Heldigvis går ikke vinden amok, men det uler godt i
riggen der vi gjemmer oss bak en kraftig molo. En annen kar på scooter
protesterer på at vi legger oss der men «vår mann» forhandler vår sak på
utmerket vis og vi får bli. Han
fortjener en havneavgift og blir takknemlig for det.
Mandag
morgen får vi handlet og finner til og med gresk propangassflaske og får Axel om
bord. Han kom med tog fra Aten. Nå skal vi gjennom Corinth-kanalen. Vi fant ut
at den er stengt på tirsdager for vedlikehold, derfor hadde vi litt hastverk
med å komme oss hit allerede søndag for gjennomfart mandag.
mislykket tur til vaskeri |
vellykket tur til restaurant |
vellykket handletur |
Axel ombord |
Vi kaller opp kanal
– kontrollen og blir spurt om vi vil betale med cash/kort eller om vi bruker
agent før de gir oss seilings-tillatelse. En bro blir senket ned i vannet og vi
og en annen seilbåt passerer, får beskjed
om å sette opp farten, og fosser innover denne trange kanalen, ca 25m bred og ca
5-6km lang, som etter hvert får loddrette sider opp til ca 60m, tre ganger høyden på vår mast. Som å kjøre båt
på en smal variant av 5th Avenue i New York!! Vi passerer et par broer langt
der oppe, landet flater ut og en ny bro senker seg ved utløpet der vi legger
til kai og betaler Euro 270 for passasjen, visstnok verdens dyreste kanalavgift
pr meter! Jaja, det var verdt det likevel – en gang. En kar med tankbil tilbyr
diesel og vi topper opp før vi drar ut på et nytt hav – Egeerhavet. Farvel det
Joniske hav og Como-sjøen.
Corinth-kanal |
petrol-man |
I kveld
skal vi etter planen få om bord Johan og Marianne og Benedicte her ved utløpet
av Corinth-kanalen, men dette gikk så fort og knirkefritt at vi bestemmer oss
for å seile videre til Aegina, ca 4 timer unna. Vi sender melding til gjengen
om at de må droppe tog/buss og heller ta ferge fra Aten/Piraeus til Aegina. Vi setter seil og fosser i fin vind rett på
målet med forventet ankomsttid ca kl 20. Så får vi håpe på en fin kaiplass og at
familien dukker opp der på kvelden.