tirsdag 8. juni 2021

Nye eventyr - snart i gang igjen!

Mine forberedelser til nye eventyr i Middelhavet er annerledes i år. Tidligere år har jeg kost meg med seilingsplaner og mannskaper og planlegge steder å dra til. I år dreier det seg mest om å unngå Corona, reiserestriksjoner, karanteneregler, PCR tester, vaksinestatus, ombooking av

flybilletter/hoteller/leiebiler og moms-regler knyttet til max tid i EU for Bijou.  Det har vært en utfordring med så mange begrensinger som attpåtil endres hele tiden.

Men nå lysner det! Og fortvil ikke over tapte muligheter til 10 dagers kaotisk og stusselig opphold på karantenehotell ved Gardermoen. Jeg kan nemlig tilby 10 dagers drømme karantene om bord i Bijou etter en (mulig) snartur til Sarande i Albania om en ukes tid for å stemple ut av og inn igjen til EU. På Bijou kan jeg, og den/de som trekker vinnerloddet, sitte utendørs og nyte et glass kald rosè, kjenne på den svale kveldsvarmen, forflytte oss til en annen bukt med nydelig sandstrand og turkist vann, ta et bad, se på vakker utsikt eller rett og slett sette seil og dra til havs til karantenetiden er over. Karantene på første klasse, kan det bli bedre??

Jaja, Corona meg her og Corona meg der! Nå er jeg fullvaksinert og klar til å dra til Preveza vest i Hellas der Bijou har vært Coronafast i 18 måneder. Med avreise 14. juni og Bijou på vannet 16. juni er planen å seile opp til Corfu og over til Italia derfra, eventuelt via Albania. Kanskje blir Njål og/eller Andreas med fra Corfu over til Sicilia, men jeg sliter med å overbevise de om at 10 dagers drømme karantene er en super greie! 

Dersom det blir Albania, må jeg kanskje seile alene til Sicilia. Jeg tenker å ta deler av eventuell karantene ved Corfu’s nydelige kyst og resten på havet i transit til Italia/Sicilia. Etter det kan jeg nyte friheten og stemningen på de Aeoliske øyer nord for Sicilia før ferden går videre til Palermo. Ole møsntrer på enten på øyene eller i Palermo. Derfra seiler vi langs nordvestkysten av Sicilia før transit til Sardinia hvor Bijou settes på land igjen i midten av juli, nær Cagliari helt syd på øya. Derfra drar Ole og jeg til Mandelieu hvor Grete holder hus i hele juli og Mona kommer på besøk. En super plan som sikkert kommer til å by på noen overraskelser, men det får vi ta som det kommer.

Bloggen er oppgradert med bl.a. et nytt kart som viser planlagt seilingsrute og etter hvert faktisk seilingsrute med kommentarer til de ulike stedene vi skal innom. Jeg har også fått et lynkurs i hvordan man kan lage videosnutter og legge dem inn i bloggen via YouTube. Det blir jo litt mer spenstig med video, ikke bare bilder. Stor takk til Morten.





 
  

Da håper jeg noen kjære blogglesere følger meg/oss på ferden.  Husk at dere kan legge inn varsel når nye innlegg legges ut på bloggen. Ha en strålende sommer alle sammen, det ser jo lovende ut med lavt smittetrykk og høyt vaksinetrykk.